Muistamisen ja unohtamisen teemat ovat kiehtoneet
minua aina. Olen yrittänyt lukea muistamiseen ja muistiin liittyviä tutkimuksia
aina, kun niitä on eteeni sattunut. Jotkut ovat olleet kauheita lukea, jotkut
parempia, jotkut kiintoisia mutta en ole löytänyt sellaista, joka olisi jäänyt
lukemistooni pysyvästi. Koskaan en ole tietokirjallisuudesta löytänyt niin
hienoa ja ajattelemaan herättäviä teoksia muistamisesta kuin fiktiivisellä
puolella. Kirjoittaminen ja muistaminen, uudelleenkirjoittaminen ja sopiva
unohtaminen, maailman luominen ja oman menneisyytensä muokkaaminen liittävät
fiktiot ja oman elämän muistamisen niin tiukasti yhteen, ettei
kaunokirjallisuuden ja muistamisen yhteys ole mikään ihmetys.
Kun viime vuonna julkistettiin vuoden 2014
Nobel-palkitun nimi Patrick Modiano, monet heittivät sosiaaliseen mediaan
ihmetys-paheksuntansa, että tällainen menneisyyden dinosaurus, yksi mitään
sanomattomuus, että mitä se Nobel-komitea taas mokasi, olisihan ollut paljon
mediaseksikkäämpiä tai parempiakin kirjailijoita tarjolla. Tutkimattomia ovat
Nobel-komitean tiet, mutta täytyy myöntää julkisesti uudelleen, että minä
ilahduin.
Luin aikoinaan kaikki Modianon viisi suomennettua
kirjaa joskus 1990-luvulla. Myöhemmin hankin ne kaikki hyllyyni pääasiassa kirjaston
poistomyynneistä. Kehäbulevardit, Villa Tristen ja Hämärien puotien kujan olen lukenut muutamia kertoja; ne iskevät
minun ajatteluuni edelleen. Nuoruus ja
Kadonnut kortteli on tullut luettua
vain kerran, kenties nyt olisi toisen lukukerran aika. Nobel-palkinnon ironiaa
oli siinäkin, että nyt kirjastot hankkivat uudet painokset näistä samoista
kirjoista hyllyihinsä; kai sen verran palkinto herätti Modiano-kiinnostusta,
ettei sillä yhdellä kirjalla pärjätty
Muutamat palkinnosta pillastuneet näyttivät
argumentoivan, että Modiano kirjoittaa samaa tarinaa aina vain uudelleen. Minä
sanoisin, että mitäpä tuosta, koska itse tarina on niin käsittämättömän
kiehtova: tarina muistista, muistamisesta, unohtamisesta, menneen tietoisesta
ja tiedostamattomasta keksimisestä, menneisyyden vaikutuksesta nykyiseen
minäämme ja tulevaisuuteemme. Tätä tarinaa sietää kertoa yhä uudestaan ja
uudestaan. Se on ihmisen ja koko ihmiskunnan tarina, että opimme ja että emme
opi menneisyydestä. Modianoa lukemalla olen ymmärtänyt paljon enemmän
kummallisesta ja niin kovin inhimillisestä tavastamme muistaa eli tulkita menneemme
aina nykyisyyden kautta, ja koska nykyisyys on koko ajan tietyllä tavalla
muuttavaa, niin menneisyytemme muuttuu, pyörähtää ruletin lailla tiettyyn
paikkaan nykyisyytemme ohjaamana. Tätä prosessia Modiano kuvaa kauniisti,
tarkasti, analyyttisesti ja salaperäisesti. Hänen jokaisen kirjansa lopussa
olisi halunnut jotain katharsista, jotain selitystä salaperäisyydelle, mutta
jäljelle jää vain lukukokemuksen muisto, ja ne muistot ja ajatukset, joita tämä
lukuprosessi on herättänyt omassa muistissaan ja mielikuvituksessaan.
Ilahduin suuresti Modianon saamasta palkinnosta. En
ilahtunut siksi, että juuri ehdottomasti hän olisi sen ansainnut kaikkien
muiden palkinnotta lopullisestikin jääneiden sijasta, en tosiaankaan! Riemastuin
siitä, että pitkän odotuksen jälkeen Modianoa tullaan kääntämään ainakin yhden
kirjan verran suomeksi. Ranskaa osaamattomalle Modiano-fanille tämä tosiseikka
oli hyvin raadollinen ilonlähde, eipä muuta.
Modianon Jotta
et eksyisi näillä kulmilla (alkuteos 2014) on juuri sellainen kuin muistin
hänen muut kirjansa. Keskiössä usein erityisesti alussa epämääräiseksi jäävä
minäkertoja, joka rakentuu vähitellen muiden kertomusten kautta. Nämä
kertomukset pakottavat päähenkilön muistamaan jotain mitä hän on usein halunnut
pakonomaisesti unohtaa, jotain joka tuntuu olevan suurenmoisen merkityksellistä
ja salaperäistä mutta jota koskaan ei kuitenkaan saavuteta, eikä se kertomuksen
edetessä paljasta salaisuuksiaan. Muistaminen, etsiminen ja satunnaisten
seikkojen merkitykset elämässä nousevat taas etusijalle. Kyllähän tämä kirja on
tuttua Modianoa, teemat ovat tuttuja, tarinankerrontatavat aivan tuttuja jo Villa Tristestä (alkuteos 1975) alkaen
mutta muistamisessa tapahtuu kuin peilisalissa, jossa kaikki vääristävät peilit
keskustelevat kanssa sen hetken, kun niihin katson, niiden kanssa keskustelet
vain sen hetken, ja mieleesi jää vain häivähdys vääristyneestä peilikuvasta,
niin tämäkin teos tuo oman osansa muistamisen kokonaisuuteen. Enkä todellakaan
sano, että kokonaisuus olisi joskus täydellinen, koska peilisalit ovat eri
kulttuureissa erilaisia, menneisyys vaihtaa muotoaan niin tiuhasti, että
kokonaisten ”kansakuntien” menneisyys on pelkkään kieppumista ja yhden
yksittäisen ihmisen menneisyys riippuu nyt siitä, mihin peilisaliin hän sattuu
kussakin huvipuistossa astumaan, ja seuraavan kerran kaupunkiin tulleessaan
saman huvipuiston sama peilisali onkin saanut uuden muodon. Onko vanha mennyt
rikki ja ostettu uusi? Onko peilisalin suunnittelija tehnyt muutoksia saliin?
Vai ovatko salin pystyttäneet työmiehet hutiloineet tai huvikseen muuttaneet
peilisalin muotoa? Kukaan ei tiedä, mitä on tapahtunut vai ovatko kaikki
vaihtoehdot toteutuneet, mutta peilisaliin astuja ei näe muuta kuin taas uudet
muutokset, vaikka hän ei vanhoihinkaan peilikuviinsa ole vielä saanut
selityksiä. Tässä menneisyys, muistaminen ja elämä tänään kaikessa
kirpaisevaisuudessaan. Minulle tätä prosessia kuvaavat Modianon kirjat, joita
toivon saavani lukea suomeksi lisää. Onhan hän sentään kirjoittanut pelkästään
jo yli 20 romaania ja kaiken muun sen päälle.
Palkintotalous taiteessa ja tieteessä toimii huomion
herättäjänä mutta sillä on myös kääntöpuolensa. Palkinnot suuntaavat katseen
kuin polttolasin kosketuksen hetkeksi tiettyyn pisteeseen. Palkinto nostaa
esiin mutta samalla se varjostaa kaiken mitä jää sen alle.
Kirjallisuuspalkinnoissa on niin suuri mediariemu sisässään, niin suurten
otsikoiden mahdollisuus, että niin monet hienot kirjat unohtuvat sen alle. Kun sanomalehden
palkintouutinen vie alleen koko sivun tai useammankin, se kaikki voi olla
muilta kirjoilta poissa. Auringon kanssa kilpaileva harhaileva tähti ei
tuikkeellaan lumoa muuta kuin niitä, jotka tietävät sen koordinaatit,
olemassaolon jo ilman suuria otsikoita.
Lopuksi haluan lainata kirjan takakannesta Modianon
sanoja:”Jotta omasta elämästään voisi luoda kirjallisen teoksen, siitä täytyy minun nähdäkseni yksinkertaisesti uneksia – unikuvissa muisti ja mielikuvitus sekoittuvat toisiinsa”.
Tässä piilee totuus. Tietokirjallisuudessa se on tieto, kaunokirjallisuudessa se on muistin ja mielikuvituksen sekoittuminen paikassa nimeltä uni.
Petri Pietiläinen, kirjakuski, joka toivoo joskus elävänsä
kadonneen ajan uudestaan nykyhetken viisaudella varustettuna
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti