Robert Hendricksonin kirjoittama rottien historia
eli rottien rooli ihmiskunnan kehityksessä oli myönteinen yllätys
kirjoittaessani Koirien maailmanhistoriaa
(SKS, 2013). Kirjani tarinan kannalta siitä oli joissain määrin yksityiskohdissa
suurtakin hyötyä, lisäksi se innosti minua jatkamaan omassa kirjassani ”koirien
näkökulman” hyödyntämistä. Hendrickson ei nyt sentään katsellut rottien ja
ihmisten yhteistä historiaa rottien näkökulmasta mutta rotille myönteisestä
kerronnallisesta näkökulmasta sentään.
Ja hienoin yllätys tästä kirjasta on tietysti se,
että se löytyy Kotkan pääkirjastosta. Joku on joskus tilauttanut todella
kiintoisan kirjan Kotkaan. Tämä tai sitten joku vastaava uudempi kirja rotista
ja ihmisistä pitäisi suomentaa tai sitten minun pitää se joskus kirjoittaa.
Rottien vaikutus ihmiskunnan historiaan on tietyllä tavalla dramaattisempi kuin
koirien ja kissojen yhteinen vaikutus. Rotat tai pikemminkin niiden kuljettamat
taudit ovat tuhonneet valtakuntia, kansoja, lopettaneet sotia, aloittaneet
sotia, nostaneet jumalia, tuhonneet uskontoja ja niin edelleen. Nyt rotista
sentään on tullut lemmikkejäkin, mutta silti ne tuhoavat edelleen ihmiselämää.
Maailman metropoleissa elää muun muassa viemäreissä ihmisen tuhoamisvimmasta
huolimatta usein huomattavasti enemmän rottia kuin maanpäällä ihmisiä.
Ihminen oli pitkään täysin aseeton erilaisia rottia
vastaan. Vaikka meillä oli apulaisina kissoja, koiria ja frettejä, niin ihmiset
oikeastaan hävisivät sodan rottia vastaan jo alkumetreillä. Hendrickson
kuvailee värikkäästi ja yksityiskohtia rakastaen tätä vuosituhansia kestänyttä
taistelua, ja muistuttaa, että ihminen varmisti häviönsä vielä sillä, että itse
vei vaellustensa, kaupankäynnin ja tietysti laivojensa avulla rottia yhä
laajemmalle maailman eri puolille. Pienet Etelämeren saaretkin olivat ihmisen
avustuksella rottien ulottuvissa, ja siellä sitten mässättiin ja tuhottiin
paikan alkuperäistä eläinlajistoa. Ei siis ihme, että monilla puolilla maailmaa
rottia myös syödään, jopa kasvatetaan syötäviksi. Ihmisen pitää syödä yhtä
pahinta vihollistaankin, että saa edes jotain tappioistaan takaisin.
Hendricksonin kirja muistuttaa, että rotat olivat
maailmassa ennen meitä ja tulevat olemaan meidän jälkeemmekin. Ne ovat oikeasti
puhtaita otuksia, jotka syövät terveellisemmin ruokaa kuin ihmiset konsanaan –
ja tajuavat ihmistä nopeammin hylätä tuhoon tuomitun aluksen tai rakennuksen.
Maanjäristysvaara-alueilla tarkkaillaan kaikkia eläimiä. Jos rotat lähtevät
joukolla karkuun joltakin alueelta, järistys on tulossa. Jotkut ovatkin sitä mieltä,
että rotat ovat huomattavasti älykkäämpiä kuin mitä luulemme. Rottia on noin 55
lajia, joista Suomessa on tavattu vain kahta eli isorotta ja mustarotta, joista
jälkimmäistä ei meillä enää tavata muuta kuin laivojen tilapäisesti tuomina
satamissa.
Hendricksonin kirja on jo vuodelta 1983. Tämän
jälkeen ihmisten ja eläinten suhde, jopa arkeologiassa on noussut hyvin
suosituksi tutkimuskohteeksi. Luin, että kun aikoinaan hyvin vanhalla
arkeologisella tai jopa paleontologisella kaivauksella löydettiin jotain muita
kuin ihmisen luita, ne heitettiin laatikkoon vähän niin kuin lihasta kalutut
luut aikoinaan nuotioon. Tietysti tässä lienee paljon liioitteluakin mutta
totta piilee myös siinä, etteivät eläinten luut niinkään kiinnostaneet
tutkijoita. Nykyään tilanne on toinen. Tutkimussuuntaus nimeltä zooarkeologia
(eläinarkeologia) keskittyy juuri eläinten luiden ja muiden jäännösten
tutkiminen on huomattu hyvin tärkeäksi. Sosiaalisessa zooarkeologiassa
tutkitaan ihmisen elämäntapojen, selviytymiskeinojen, yhteisöllisten riittien
ja sen sellaisten muotoutumista tuhansien vuosien aikana juuri ihmisen ja
eläinten suhteiden ja niiden muutosten kautta. Jos joku haluaa lukea ihan
mielettömän teoksen asiasta, teoksen jossa ensimmäisen kootaan 548 sivun voimin
systemaattinen näkemys siitä, mitä ihmisen ja eläinten suhde oli esihistoriallisena
aikana, niin yrittäköön nielaista Nerissa
Russellin hyvin, hyvin, hyvin oppinutta teosta Social Zooarchaeology. Humans And Animals in Prehistory (Cambridge
University Press, 2012). Mielettömän
määrän oppineisuutta keskellä on kyllä valtaisa määrä kiinnostavaa tietoa, joka
muuttaa monia vallitsevia käsityksiä ihmisen ja eläinten suhteesta. Kirjan
hakemisto paljastaa, ettei tätä kirjaa ole tehty ”normaalilukijalle” vaan alan opiskelijoille
ja muille tutkijoille. Hakemistosta ei löydy esimerkiksi eri eläimiä vaan paikkoja,
henkilöitä, kansoja, tutkimustermejä ja niin edespäin. Mutta kirjaan
tutustuminen kannattaa! Kirjaa ei tosin löydy Kyydistä mutta Helsingin
yliopistosta ainakin.
Petri Pietiläinen, kirjakuski, joka epäilee
kyyditsevänsä joskus rottiakin
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti