Matthew Hopkins Noitain paljastaminen vastauksena useisiin
epäilyksiin, toimitettu viime aikoina Norfolkin kreivikunnan käräjätuomareille
ja nyt julkaistu Matthew Hopkinsin, Noitainmetsästäjän, toimesta koko
kuningaskunnan hyväksi (Suom. Eero Korpinen. Salakirjat, 2014).
Yksi Englannin kuuluisimmista noitienmetsästäjästä oli
Matthew Hopkins, joka eli 1600-luvun alkupuolella. Kun puhutaan menneisyyden
noitavainoista, niin monille tulee heti mieleen se ”pimeä keskiaika”, että
silloinhan niitä ne tietämättömät kirkonmiehet ja inkvisiittorit vainosivat.
Kaikki on suhteellista; myös pimeys. Suurin noitavainovillitys tapahtui itse
asiassa uuden ajan alkupuolella ja erityisesti 1600-luvulla. Jos joku haluaa
tietää suuria historiallisia syitä tähän, kannattaa lukea Marko Nenosen kaksi mielettömän hienoa, sujuvalukuista ja
perusteellista teosta Noitavainot
Euroopassa. Myytin synty (Atena, 2006) ja Noitavainot Euroopassa. Ihmisen pahuus (Atena, 2007). Niiden
jälkeen voi lyödä argumentaatioluun kurkkuun kaikissa
noitahistoriallisissavainokeskusteluissa. Rakastan suomen kieltä, koska siinä
saa joskus hullutella yhdyssanoilla ja/tai yhdyssanavihellisyyksillä.
Takasin herraan nimeltä Matthew Hopkins. Miehestä ei paljoakaan
historiallista tietoa löydy mutta joskus vuoden 1644 mahdollisesti noin
24-vuotias Hopkins keksi mainion ansaitsemiskeinon. Englannissa oli
levottomuutta ja kaikenlaisia ilmestyksiä ja ennustuksia leijui ilmassa.
Maailman rauhattomuudessa monet alkoivat syyttää epäonnisista asioista kuten
lehmän yllättävästä kuolemasta usein jotain harmitonta erakkonaista, joka nyt
auttoi esimerkiksi yrteillä ihmisten pikkusairauksissa. Hopkins ja hänen
apurinsa mainostivat itseään tehokkaina noitien etsijöinä, ihan totta, he
oikein markkinoivat kykyjään. Yksi keskeinen ihmisten mielikuvitusta kutkuttava
mainos oli se, että yritys Hopkins ja kump. ei oikeastaan pyrkinyt todistamaan
sitä, että noidaksi syytetty olisi tehnyt mitään noitataikoja vaan pyrki
kuulusteluilla saamaan tunnustuksen siitä, että epäilty olisi liitossa
paholaisen kanssa. Tämä oli 1600-luvun epävarmuuden maailmassa kovin valuuttaa.
Kirjasessaan Hopkins yrittää vakuuttaa, ettei hän käyttänyt
esimerkiksi kidutusta saadakseen tunnustusta. Kiduttaminen oli itse asiassa
Englannissa laissa kielletty tähän aikaan. Vasta niin sanottuna vielä uudempana
aikana kiduttaminen otettiin valtiolliseen hyötykäyttöön. Hopkinsin noitajahti
oli sekä valtaisi rahallinen että noidallinen suurmenestys. Tässä tietysti hieman
liioittelen mutta muutamassa vuodessa hänen uskotaan aiheuttaneen satojen
naisten kuoleman noitana. Hopkinsin ura kesti lyhyen ajan mutta hänen
kirjasensa ja sen esittelemät menetelmät ja koko noita-asian nostaminen
jatkuvasti esiin aiheutti sen, että muutamassa vuodessa Englannissa tuomittiin
noitina kuolemaan enemmän ihmisiä kuin satoina edellisinä vuosina.
Hopkinsin kirja oli myös tehokas. Hän esittää siinä ensin
itseään vastaan esitetyn syytöksen kuten vaikkapa, että hänen itsensä pitäisi
olla suurnoita, koska hän ei muuten kykenisi tunnistamaan muita noitia. Sitten
Hopkins kuittaa tämän tahallaan huonosti perustellun kysymyksen vastaamalla,
ettei nyt Saatanan valtakunta voi käydä itseään vastaan, muutenhan se
tuhoutuisi.
Koko kirja rakennettu kevyesti perustellun mutta vakavalta
näyttävän syytöksen esittämisen ja sen näppärän kieltämisen väliseksi
dialogiksi. Samalla käyvät ilmi kaikki Hopkinsin ”virallisesti” käyttämät
noitientunnistuskeinot eli noidista löydettävät ylimääräiset nännit, jotka lienevät
olleen kaikilta käytännössä löytyviä luomia, paholaisen henkien verenimemiskohdat,
jotka lienevät olleen erilaisia ihottumia, taas lähes kaikilta löydettäviä,
erilaiset tunnustamiseen johtavat suostuttelukeinot kuten nukkumisen estäminen
kunnes syytetty puolitokkuroissaan tunnustaa mitä vain saadakseen nukkua,
pakkokävelyttäminen, jatkuva upottaminen veteen, josta varmaan Yhdysvaltain
tiedustelupalvelukin olisi ylpeä. Veteen heittäminen oli Hopkinsille yksi keino
tunnistaa noita. Tämä heitettiin sidottuna veteen. Jos hän upposi, hyvä niin,
silloin ei ollut noita ja kuoli syyttömänä, mutta jos tämä kellui, sitten oli
noita ja nostettiin vedestä hirtettäväksi. Kaikkinensa kirjanen on hyytävää
luettavaa ja kuvastaa 1600-luvun alun mielenmaailmaa jossain määrin
autenttisesti.
Matthew Hopkinsin kiinnostava klassikkoteos pitäisi olla
kaikissa Kymenlaakson kirjastoissa. Tavan takaa se pitäisi nostaa ”kirjasto
suosittelee” hyllyihin. Teos on varsinainen helmi sekä historiasta
kiinnostuneille että kaikenlaisille poliitikoille ja erityisesti aloitteleville
konsulteille. Hopkins selittää, ettei hän suinkaan koskaan mene kaupunkiin ja yritä
saada ihmisiä uskomaan, että heidän kaupunkiaan äskettäin kohdanneet
onnettomuudet olisi aiheuttanut noita. Päinvastoin Hopkins vakuuttaa, ettei
koskaan mene kaupunkiin kutsumatta, eikä koskaan tuomitse ihmistä noitana ennen
kuin tämä on tunnustanut. Lisäksi Hopkins kauhistelee väitettä, että olisi
tehnyt suuria voittoja kaupunkien ja kaupunkilaisten kustannuksella vaan
korostaa laskutuksensa kohtuullisuutta ja sitä, kuinka paljon hänelle itselleen
on koitunut matka-, yöpymis- ja tutkimuskustannuksia. Oikeastaan Hopkins
kuulostaa ällistyttävästi nykyisiltä markkinamiehiltä. Ja kääntäjän lyhyissä
alkusanoissa kerrotaan, että markkinat olivat hyvät ja suorastaan tuottoisat.
Hopkins teki rahaa ilmeisesti niin paljon, että yritti päästä eläkkeelle.
Kaikki nimittäin eivät pitäneet hänen tavastaan nähdä noitia kaikkialla ja
rahastaa tällä. Hopkinsin omasta kohtalosta liikkuu monenlaista kertomusta,
joista yhdessä hänet itsensä todetaan noidaksi ja surmataan. Mistleyn kylän
kirkonkirjoissa todetaan kuitenkin lakonisesti, että Matthew Hopkins haudattiin
Mistleyssä vuonna 1647, eikä varmaankaan sellaista lakonista merkintää olisi
tehty noitana tuomitun miehen hautaamisesta.
Kirja on pieni mutta kiinnostava. Aikoinaan se oli hyvin
vaikutusvaltainen ja osittain sen ja Hopkinsin tekemän valtaisan julkisen
pohjatyön perusteella 1600-luku oli noitavainojen kiihkeintä aikaa Englannissa,
kuten monissa paikoissa muutakin Eurooppaa. Kulttiklassikko ansaitsisi suuren
näkyvyyden kirjastoissamme. Tällä hetkellä teosta saa Kymenlaaksossa vain
Kuusankosken kirjastosta, mutta onneksi se kyyditetään kaikkialle Kymenlaaksoon
pyydettäessä.
Petri Pietiläinen, kirjakuski ei pelkää noitia maksaakseen
itsensä kipeäksi niiden surmaamisesta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti