Arvi Perttu on Petroskoissa syntynyt äidinkieleltään
suomenkielinen kirjailija, joka on vuodesta 2001 asunut Suomessa. Itse
tutustuin häneen vuonna 2004, ja meillä oli välillä paljonkin yhteistyötä.
Pidän häntä ystävänäni, vaikka en ole varmaan ainakaan kuuteen vuoteen nähnyt
häntä livenä. Postilaatikkoon viikko sitten kolahtanut Lesonen & naiset oli silti yllätys (tuli kustantajalta
ikivanhaan osoitteeseen, onneksi postin osoitteenselvityspalvelu oli saanut
selvitettyä nykyisen osoitteeni, joka on ollut sama jo seitsemän vuotta) . Vaikka
kirjoitan täällä pääsääntöisesti tietokirjoista, niin pakkohan minun oli tämän
hauskan ja erikoisen kirjan jälkeen kirjoittaa siitä tännekin, jotta että kun
koska ja väistämättömästi toivon mukaan joku tarttuisi tähän mainioon kirjaan,
ja lukisi ja kommentoisi ja kehuisi ja…kauhean paljon noita ja-sanoja tuossa
litaniassa. Kenties saitte jo käsityksen, mitä halusin sanoa, että voin siirtyä
itse teokseen.
Lahjahevosen suuhunhan ei saisi katsoa mutta
lahjakirja lienee tarkoitettu avattavaksi eli katsottavaksi, ja mieluiten
varmaan luettavaksi. Pertun aiemmista teoksista nautin erityisesti Papaninin retkikunnasta (2006) ja Skumbriasta (2011). Retkikunta oli huima
matka 1930-luvun Neuvosto-Karjalaan. Kirja avasi minulle uudenlaisen näkökulman
tuohon aikaan. Välillä tarinan hieman junnasi, olisin toivonut parempaa
kustannustoimittamista. Skumbria
räjäytti mielikuvituksen ja ironian portit täydellisesti avoimeksi. Perttu on
koko tuotantonsa ajan kulkenut tai ajautunut määrätietoisesti tai
päämäärättömästi kohti groteskin ja absurdin huumorin kurimusta. Edellisessä
Lesonen-kirjassa (2008) oltiin jo aika lähellä mieletöntä räävittömyyttä mutta
täytyy myöntää, että postilaatikkooni kolahtanut Lesonen & naiset kyllä räjäyttää
huumori-groteski-ironia-absudius potin niin, että tarinoita lukiessa ei
pelkästään hekottele vaan suorastaan vääntelehtii nautinnosta.
Perttu kuvaa nyt Lesosen suhdetta naisiin tai mitä
nyt kuvaakaan. Pääasiassa tarinat ovat kuvauksia rakkaudenkaipuusta, avoimesti
romanttisesta maailmasta, missä rakkaus tosin usein kiteytyy myös seksuaalisuuteen.
Lesosen kautta Perttu pystyy olemaan vallaton. Lesonen voi olla välillä
nainenkin. Tarinat kiteyttävät inhimillisyyden paljaimmilleen, välillä
kritisoidaan vähän isosemminkin maailmanmenoa. Esimerkiksi tarina ”Kaalilaivasta”
on vallaton satiiri totalitaarisesta valtiosta, jossa tunteet tukahdutetaan,
mutta jossa rakkauden eli seksuaalisuuden avoin toteuttaminen voi johtaakin
pelastukseen. Monissa tarinoissa pohditaan naisen ja miehen roolia
avioliitossa, miten miestä usein alistetaan. Niinpä niin, kyllä Perttu haluaa
sohaista ampiaispesään välillä ja nostaa Lesosta oikein puhtaaksi sovinistiksi,
mutta vain pintapuoliseksi, koska tarinoissa mies usein kaipaa, palvoo, haluaa
ja alistuukin. Monissa tarinoissa on suoranainen opetus kuten, ettei kannata
katsella naisten valkoisia sääriä, koska siitä ei seuraa muuta kuin
hankaluuksia. Rakastajattaret, rakastajat, vaimot ja miehet pyörivät tarinoissa
avoimesti seksuaalisuuttaan toteuttaen tai sitten maailma vinksahtaa niin,
ettei niitä voi toteuttaa. Rakkautta kaipaava mies pukee naisensa vaatteet päälle,
voidakseen jotenkin yhtyä naiseensa.
En tiedä, toteuttaako Perttu jotain venäläistä mustaa
huumoria tai ääriabsurdismia suomenkielellä. Varmaan joku haluaa verrata häntä ainakin
Daniil Harmsiin tai Venedikt Jerofejeviin, hmmmmmm. joku lisäisi varmaan
nykyiset Vladimir Sorokinin ja Viktor Pelevin joukkoon, mutta kyllä ainakin
kaksi jälkimmäistä jää minun vertailuissa kauas jonnekin aika värittömän (tosin
hienon!) tekstuaalisen ironian joukkoon. Jerofejevissa on samaa räjähtävyyttä
kuin Pertun teksteissä, fokus on hieman toinen. Sama tilanne vallitsee Harmsin
suhteen. Tietysti Pertun kirjoissa ryypätään ja rällästetään samalla tavalla
kuin noissa venäläisissä vertailukohdissa, joku arvostelija on näköjään
verrannut Perttu Charles Bukowskiin. Jaaha, sanon minä ja nostaisin kuitenkin
Rabelaisin merkittäväksi innoittajaksi Pertulle. Samalla tavalla kuin kuulu
ranskalainen Perttu haluaa hätkähdyttää seksuaalisuutta, hajuja ja normaalisti
kirjoista poissaolevia ruumiin toimintoja avoimesti ylistävänä absurdistina.
Koiria kaikkialla bongaavana olin tietysti iloinen
tarinasta ”Kosketus”. Siinä Lesonen vetää unilääkkeitä ja näkee
koiranpäämiehen. Hän seuraa tätä ja lopulta herää kosteaan suudelmaan vieraan
naisen sängyssä. Lesonen ei luonnollisesti muista ensin mitään edellisen illan
tapahtumista mutta äkkää nopeasti, ettei lämmin ja ihana herätyssuudelma tullutkaan
naisen huulilta vaan mustalta koiralta, joka sängyn laidalla läähättää ja lipoo
Lesosen kasvoja – koira haluaisi ulos. Vähitellen Lesonen muistaa edellisen
illan ja yön tapahtumia ja toteaa pukeutuessaan eli paetessaan naisen luota:
Ken nuorena oppii, se vanhana kuolee.
Tosiaankin Pertun kirja on täynnä viisautta, tosin ilkikurista
ja varmaan monia loukkaavaa viisautta. Tarinoissa rakkaus vaan tuodaan niin
lihallisena ja pakottavana tunteena ihmisiin, ihmisten välille, ihmisten
poissaoloon toistensa luota, että sen tunteen pitääkin loukata, koska se on
niin suuri. Ja Pertun tarinoissa tämä suuri tunne saa kauniin ja naurettavan
muodon – ja siinä tapahtuu Perttu-Rabelaisin tarinoiden ihme, että kaikesta
tulee surullisen ja viiltävän kaunista, jopa pierusta!
Itse olisin jättänyt kirjan alaotsikon ”filosofista
pornoa” kokonaan pois. Mikä näissä kertomuksissa oikeastaan on filosofista? Ei
avaudu. Mikä näissä kertomuksissa on pornoa? No varmaan monien mielestä
seksuaalisten erikoisuuksien ja avoimesti mäiskeen, lotinan ja lurpsausten
kuvaaminen voi olla pornoa, mutta kaiken kuvaaminen näin kuvallisesti,
verevästi, värikkäästi ja lupsakasti kyllä latistaa pornoelementin minimiin.
Luulenpa, että näin taiteellisia ja hurjan värikkäitä kuvauksia missään
pornolehden lukijan palstoilla koskaan julkaistaisi. Hyvä niin, sillä se antaa
meille lukijoille mahdollisuuden tarttua Pertun kirjaan kotonamme, bussissa,
junassa, mökillä tai missä ikinä kukaan haluaakaan nauttia ja nauraa groteskien
mutta ajatuksia herättävien tarinoiden parissa.
Lisää Lesosta, lisää vereviä tarinoita, lisää
sellaista, mikä pistää punan lukijan poskelle mutta samalla pistää hänet
ajattelemaan maailmaan hieman muusta kuin uusliberalistisesta, tavallisesta tai
arkipäivän näkövinkkelistä.
Petri Pietiläinen, kirjakuski, joka nauroi
lukiessaan Lesosen seikkailuista naismaailmassa ja jopa naisena
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti