Mitä hyötyä on lukea 1500-luvun alusta olevia
espanjalaisen konkistadorin, palkkasoturi-valloittajan Hernán Cortésin
lähettämiä kirjeitä Espanjan kuninkaalle? Hyöty on aina suhteellinen käsite,
mutta nämä kirjeet paljastavat omalla tavallaan armottomasti historiaa,
ihmismieltä ja espanjalaisten käyttäytymistä heidän valloittaessaan nykyisen
Meksikon aluetta. Kirjeissä elää historia ja samalla nykypäivä. Jokainen niitä
lukeva hämmentyy huomatessaan, miten kirjeistä tunnistaa nykypäivän ihmiset ja
ajatukset. Minulle tuli eittämättä mieleen se, miten vähän ihmisluonne on
muuttunut viiden sadan vuoden aikana.
Cortés kuvaa neljässä kirjeessään seikkaperäisesti
valloitusretkiään. Tyylillisesti kirjeet hämmentävät, sillä niissä yksityiskohdat
heräävät eloon, asteekkien ja muidenkin kansojen kaupungit, jopa
jumalanpalvelustavat, elinkeinot aina torien myyntiartikkeleihin asti,
kuninkaan hovitavat jne. kuvataan lähes historioitsijan tai antropologin
tarkkuudella. Taistelut esitetään kaikkia vastenmielisiäkin yksityiskohtia
myöten realistisesti. Kirjeitä lukeekin välillä kuin raakaa seikkailuromaania.
Kirjan lopussa katson seinää ja huokaan, että tuolloin todella osattiin
kirjoittaa kirjeitä.
Kirjeet ovat silti raaka kuvaus kansanmurhasta. Kun
vielä muistaa, että muutaman vuosikymmenen aikana miljoonat ja kymmenet
miljoonat intiaanit kuolivat espanjalaisten tuomiin tauteihin ja ankaraan
orjuuttavaan pakkotyöhön, ei kirjeisiin voi suhtautua tyynesti tai suopeasti.
Kirjeissään Cortés on luonnollinen sankari, suuri sotapäällikkö ja yllättäen melkoinen
rauhanmies. Hän levittää kristinuskoa ja samalla valloittaa kuninkaalle yhä
uusia maita ja hankkii uskomattomia rikkauksia. Hän pyrkii koko ajan
sovittelemaan ja rauhaan, mutta ne intiaanit ovat kirjeissä täysin petollisia
ja väkivaltaisia. Kirjeissä kuvataan toistuvasti heidän raakalaismaisuuttaan
kuten uskonnollisista syistä suoritettuja ihmisuhreja. Voi hyvin kuvitella,
miten Espanjassa nyökättiin hyväksyvästi, kun Cortés kirjoittaa tuhonneensa
epäjumalankuvat, korvanneensa ne temppeleissä vaikkapa Neitsyt Marian kuvilla
ja kieltäneensä ihmisuhrit. Espanjalaiset olivat Jumalan tahtoa toteuttamassa
vaikka tosin kullankiilto silmissään.
Hernán Cortés on kirjeissään melkoinen humanisti ja
rauhantekijä. Tässäkin täytyy muistaa ajankohta: Espanjassa oltiin kannettu aivan
Amerikan valloituksen alkuajoista huolta siitä, että intiaanit kuolivat
pakanoina. Kuningas oli määrännyt, että heille piti antaa mahdollisuus kääntyä
kristityiksi, eikä saman tien surmata. Intiaaneille piti lukea ääneen pyyntö
alistua Espanjan kuninkaan alamaisiksi ja kääntyä kristinuskoon ennen
hyökkäystä. Konkistadorit hoitivat asian niin, että jupisivat kuninkaan
määräyksen vaikka sitten kilometrien päässä intiaanikaupungista ja sen jälkeen
hyökkäsivät. Näin kuninkaan käskyä ei rikottu, mutta samalla mahdollistettiin
täydellinen rellestäminen, tappaminen ja tietenkin se tärkein – kaiken
arvokkaat kuten kullan, helmien ja jalokivien ryöstäminen.
Pitää tietysti muistaa, että Cortésin kirjeet ovat
henkilökohtaista propagandaa. Espanjalaisten valloittajien keskuudessa oli
ankaraa vääntöä siitä, kuka saisi johtaa valloituksia ja sitä kautta kahmisi
eniten rikkauksia. Tämän takia kirjeissä Cortés osaa valloittaa ja voittaa koko
ajan, kun taas hän jatkuvasti valittaa, miten muut häviävät taisteluita.
Kirjeet osoittavat hienosti sen, mitä lukuisat historioitsijat ovat ihmetelleet
– miten muutama sata espanjalaista pystyi valloittamaan suuret valtakunnat,
joissa oli miljoonia ihmisiä ja satoja tuhansia sotilaita. Erityisesti
asteekkien sotakoneiston tuhoaminen nykyisessä Meksikossa on herättänyt
epäuskoista ihastusta. Kirjeistä näkyy, että Cortés ja muut espanjalaiset
saivat helposti asteekkien alamaiskansojen tuen puolelleen. Asteekit olivat
alistaneet muut niin totaalisesti ja julmasti alamaisiksi, että espanjalaisten
tulo nähtiin mahdollisuutena nousta sortajia vastaan. Vähänpä nämä muut kansat
ymmärsivät, miten ojasta allikkoon oltiin menossa.
Kirjeiden yksityiskohdat sekä lumoavat että
kauhistuttavat. Cortésilla miehineen oli hevoset, kevyet haarniskat, tykit,
ampuma-aseet ja paljon tehokkaammat teräksiset miekat ja keihäät. Tuon
tuostakin kirjeissä kuvataan, miten ”me ratsumiehet palasimme vihollista
vastaan ja joka kerta keihästimme heistä monia”. Pitkien kuljetusyhteyksien
takia ampuma-aseita käytettiin harkitusti, sillä ruudista oli koko ajan pulaa.
Hevosten merkitys nousee koko ajan esiin. Ratsastaja espanjalainen oli kuin panssarivaunu
1900-luvun sodissa, eikä voimaa käytetty pelkästään vihollissotureihin vaan
kaikkiin: ”Sitten hyökkäsimme suunnattoman väkimäärän kimppuun. Heidän
joukossaan oli kaikkein kurjimpia, jotka olivat etsimässä syötävää, ja useimmat
olivat aseettomia naisia ja alaikäisiä”. Keskeinen sotataktinen keino oli
äärimmäisen julmuuden aiheuttama pelko!
Espanjalaiset eivät tietenkään tehneet mitään
julmuuksia vaan Cortésin mukaan yrittivät estää heidän kanssaan liittoutuneita
kansoja tappamasta turhaan kaikkia vastustajiaan naisia ja lapsia myöten. Silti
tyynesti Cortés kuvaa, että eräässäkin piiritetyssä kaupungissa ”yli
50 000 sielua kuoli nälkään ja pahaan löyhkään tai juotuaan suolaista
vettä”. Espanjalaisille tämä ei ollut mitään ihmeellistä, koska kirjeissä
todetaan jatkuvasti se, miten he taistelivat Jumalan ja kristinuskon edestä.
Taisteluihin ylivoimaista vihollista vastaan lähdettiin aina huutaen Jumalaa ja
pyhimyksiä avuksi. Ja tämän takia Cortésin mielestä he voittivat. Tosin
kymmenien tai satojen tuhansien vihollisten joukkomääriin täytyy suhtautua
kriittisesti, sillä olihan Cortésille edullista edes hieman liioitella
vastustajien määrää.
Vaikka kirjeet ovat ”propagandaa”, niistä tulee
vastustamattoman eloisa kuva konkistadorien mielenmaisemasta. Ilmeisesti he
uskoivat asiaansa valloittaessaan ja tappaessaan kokonaisen maanosan Jumalan
nimeen. Vielä paremmin esiin nousee heidän raivokas kultajahtinsa. Cortés
luettelee jatkuvasti anastetun kullan ja muiden rikkauksien määrää. Osa siitä
lähetetään kuninkaalle Espanjaan, mutta suurin osa jää Cortésille ja muille
espanjalaisille henkilökohtaisena ryöstösaaliina. Monessa kohtaa nykylukija ei
voi kuin itkeä, kun Cortés kuvaa kultaesineiden taidokkuutta ja loistoa. Vain
hyvin vähän esineitä lähetettiin kuninkaalle esimerkkinä paikallisesta
taidosta. Suurin osa sulatettiin, koska sillä tavalla sitä oli helpompi käsitellä.
Lukija voi vain kuvitella, mitä kaikkea espanjalaisten kullanhimo tuhosi
Amerikan taiteesta.
Vaikka kirjeitä on kiintoisaa lukea, niin pieni
kritiikki kokonaisuudesta on paikallaan. Olisin toivonut hieman laajempaa
taustoitusartikkelia Meksikon valloituksesta. Suomentaja Yrjö Liimataisen ansiokkaat
mutta lyhyet kontekstualisoinnit, henkilögalleriat, paikannimet ja Cortésin
henkilöhistoria sekä mainio kartta ovat liian niukkoja sellaisille lukijoille,
joilla ei ole aiheesta tarpeeksi tietoa.
Lisäksi tällaisessa kirjassa tarvittaisiin lopussa
ehdottomasti kommentoitu osia nimeltä lisälukemista. Siihen kuuluisivat ainakin
Diego De Landan Kertomus Jukatanin asioista (Suom. Helinä Karttunen ja Ulla Ranta.
Like, 1997), maya-intiaanien ”kansalliseepos” Popol Vuh (Suom. Helinä Karttunen ja Ulla Ranta. Like. 1995) ja
mielettömän hieno kuvaus kokonaisuudesta Charles
C. Mannin teoksessa 1491. Amerikka
ennen Kolumbusta (Suom. Milla Karppinen ja Leena Teirioja. Into, 2011).
Vaikka olin nuo kirjat lukenut sekä päälle klassisen
William H. Prescottin teoksen Meksikon valloitus (Suom. Eino Palola.
WSOY, 1942) ja nuorena kenties hieman vähemmän tieteellisen Hammond Innesin teoksen Conquistadorit: espanjalaiset valloittajat
(1973), niin kieltämättä välillä kirjeissä kuvatut tapahtumat soljuivat turhan sekavasti
ja helposti ohitseni. Keskityin tämän takia välillä vain kirjeiden kuvauksiin
arkipäivästä ja muistuttelin itseäni kirjeiden periaatteellisesta
propagandaluonteesta.
Ajatus:
Into-kustannus on ikävä kustannusliike. Lähes aina
kun lukee sen julkaisemia erityisesti käännösteoksia, tulee mieleen sana
KULTTUURITEKO. En ole aivan varma tästä mutta kyseinen kustannusliike julkaisee
muutaman muun kuten Terra Cognitan, SKS:n, Vastapainon, Gaudeamuksen, Sammakon,
Basam Booksin ja parin muun nyt päähäni osumattoman kanssa vuodessa kukin
yksinään merkittävämpiä tietokirjoja kuin kaikki suuret (WSOY, Otava, Tammi,
Karisto, Gummerus) yhteensä. Nostettakoon siis pienet kustantajat ansaitsemaansa
arvoonsa!
Petri Pietiläinen, kirjakuski
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti