Luen paljon satuja, taruja ja kansankertomuksia
meiltä ja muulta. Miksi ihmeessä aikuinen ihminen lukisi satuja muuta kuin
tietysti iltalukemiseksi lapsille? Saduissa ja tarinoissa vain kiteytyy monella
tavalla ihmisyys, paljastuu ajatuksia, ikivanhoja uskomuksia, jotka selventävät
nykypäivänkin menoa, ja niin edelleen. Ja sitä paitsi sadut ja tarut ovat
samanlaista innovaatioherkkua kuin kaikki kirjallisuus, sitä tosi valhetta mitä
kirjallisuus vain on.
Savukeidas on pieni ja ketterä suomalainen
merkittävä kustantamo, jonka uumenista putkahtaa tärkeitä vanhoja ja uusia
teoksia. Kameli on Savukeitaan ”alamerkki”, joka on keskittynyt julkaisemaan
lapsille ja nuorille tarkoitettuja teoksia. Kameli on julkaissut neljä eri
maiden ja kansojen satu/taruperinteeseen liittyvää kirjaa. Keskityn nyt hetkeksi
Grönlannin, Pohjois-Kanadan ja Alaskan inuiittien ja jupukien tarinoihin. Kaikki
nämä vanhat tarinat kannattaa lukea. Harmittavaa vain on se, että missään
niistä ei ole mainintaa, mikä oikeastaan on näiden tarinoiden alkuperä. Onko
kyseessä jokin yksittäinen teos, joka nyt suomennetaan vai onko suomennettu
vain suuremmasta valikoimasta poimittu osa kirjoiksi? Varmaan tämä ei harmita
normaalia lukijaa mutta itse olisin halunnut tietää tarinoiden alkuperän.
Täytyy myöntää, että Miten sumu syntyi -tarinakokoelma oli miellyttävää ja jokseenkin
kylmää luettavaa. Silti on ihmeellistä, miten tuttuja tarinat ovat kaikista
muista yhteyksistä. Niiden kautta ihmisyys näyttäytyy aivan samalta hyytävissä
olosuhteissa kuin vaikkapa joidenkin äskettäin lukemieni eteläsudanilaisen
dinka-kansan tarinoissa.
Samalla tavalla ihmiset kaikkialla kamppailevat
pysyäkseen hengissä. Monet haluavat menestystä mutta maailma on vaarallinen ja
pelottava. Ihmisen ja luonnon välinen suhde on maaginen ihan samoin kuin
kaikissa vanhoissa tarinoissa. Vuoren henki hakee kuolleita ihmisiä haudoista
syötäväksi, eläimet puhuvat, paha saa palkkansa, ihmisten ja eläinten välinen
raja ei ole mitenkään selvä vaan molemmat kuuluvat samaan yhteiseen maailmaan, mies
ottaa ketun vaimokseen (tämä oli erikoinen tarina, koska vastaava tarinaperinne
on hyvin voimakas kiinalaisessa ja japanilaisessa kulttuurissa). Näissä
tarinoissa on vahva sävy, meille samalla tuttu ja samalla tuntematon.
Ja
niistä koirista
Kaksi tietokirjaa koirista historiassa ja
kulttuurissa kirjoittaneena joutuu aina ällistymään, miten ne koirat tarttuvat
jokaisesta kirjasta mukaan. Tässäkin tyydytyksellä lueskelin, miten maailmansyntytarinassa
maa putosi taivaalta. Vasta kun maa oli valmis, saapuivat ihmiset. He syntyivät
maasta pienokaisina; ja maa ravitsi heidät. Mies ja nainen syntyivät, tapasivat
ja saivat lapsia. Ihmisten määrä lisääntyi niin suureksi, että oli pakko
hankkia koiria ihmisten avuksi. Eräs mies polki maata ja huusi ”Hok-hok-hok!”.
Ja koirat saapuivat kukkuloilta ravistaen maata turkistaan, sillä nekin olivat
syntyneet maasta samalla lailla kuin ihmiset.
Oli mainiota lukea tämä vanha tarina ja huomata,
että tässäkin inuiittien ja koirien suhde oli tiivis. Koirat mainitaan
seuraavina elollisina ihmisten jälkeen. Niin näkyy koirien merkitys inuiittien
hengissä säilymisessä tässäkin tarinassa. Monissa kulttuureissa erityisesti
Aasiassa ja Amerikoissa koirat syntyvät ensimmäisinä eläiminä ihmisten jälkeen.
Tässä heijastuu varmaan tarinassa se, että koira oli ensimmäinen ihmisen
mukaansa ottava eläin. Koiran ja ihmisen suhde on vanhin kaikista suhteista
maailmassamme, tai tietysti sitä ennen oli ihmisten suhde toisiinsa ja ihmisen
suhde metsästämiinsä eläimiin.
Vastaavalla tavalla kertomuksessa jättiläiskoirasta
näkyy ihmisten ja koirien tärkeys toisilleen pohjoisessa maailmassamme. Koira
auttaa omistajaansa sekä ravinnonhankinnassa että kulkemisessa paikasta
toiseen. Koira on niin valtaisa, että koko perhe pystyy ratsastamaan sen
selässä. Mies ei saa itselleen poikaa vaan laittaa pojalle tarkoitetun amuletin
koiransa kaulaan. Tästä tulee sitä kautta niin voimakas, ettei kuolemakaan
pysty uhmaamaan koiraa. Lopuksi koirasta tulee ihmissyöjä. Tarinassa ei koiraa
tuhota vaan se jää ikään kuin ikuisesti elämään ja pitämään isäntänsä puolia kaikkia
vihollisia vastaan. Mikäpä sen parempi kuvaus koiran merkityksestä ihmiselle.Koira todellakin oli kaikkialla myös pohjoisten kansojen tarinoissa. Kuu-ukollakin oli jättiläismäinen koira. Ukkoshengiksi muuttuneet sisarukset eivät pelänneet muuta kuin punaturkkisia koiria. Tämän takia ukkosilmalla ihmiset leikkaavat punaturkkisen koiran korvaan verta vuotavan haavan ja kävelyttävät sitä talon ympäri. Koska ukkoshenget pelkäävät koiraa, ne eivät sytyttäneet salamoilla taloa tuleen. Vahva on ollut pohjoisten kansojen usko koiriin.
Petri Pietiläinen, kirjakuski tällä kertaa kylmissä
tunnelmissa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti