Olen
tuossa menossa muutaman viikon päästä Suomen tietokirjailijoiden järjestämälle päivän mittaiselle kritiikinkirjoittamiskurssille.
Sain ennakkotehtäväksi kirjoittaa viiden tuhannen merkin kritiikin lastentietokirjasta
Elina Lappalainen ja
Christel Rönns, Nakki
lautasella. Mistä ruoka tulee? (Tammi 2015).
Harmi, että kirja oli jo
ehditty Kymen Sanomissa arvostelemaan.
Silti
päätin toimia vastoin ennakkotehtävän määrityksiä ja kirjoitin vain kolmen tuhannen merkin
arvostelun.
Tein
tämän ratkaisun sen takia, että kirjoitan kritiikkejä juuri Kymen Sanomiin,
jossa kritiikin pituus on määritelty maksimissaan tähän merkkimäärään. Halusin
katsoa, miten tuosta lehden normimittaisesta kritiikistä tässä koulutuksessa
sanotaan eli pystynkö sanomaan oleellisen tässäkin merkkimäärässä.
Täällä
blogissani pohdin toivon mukaan opettavasti tällä kertaa tätä Nakkia lautasella
hyödyntäen sitä, miten kritiikin pituus vaikuttaa sanottavaan. Seuraavaksi
ensin lihavoituna Kymen Sanomien formaattiin tehty määrämittainen kritiikki ja sitten hieman
pohdintaa pidemmän kritiikin mahdollisuuksista sanoa jotain toisin.
Kritiikki Kymen
Sanomien formaattiin
Lyhyt ja siivottu oppimäärä
tuotantoeläimistä lapsille
Elina Lappalainen ja
Christel Rönns, Nakki lautasella. Mistä ruoka tulee? Tammi, 2015
Lasten kotimaiset
tietokirjat ovat vähenemään päin. Palkittujen tekijöiden kirja eläinten kasvattamisesta
ihmisten ruokapöytään paikkaa tärkeän aukon. Kirja on kohtuullisen
realistisesti kuvattu monipuolinen katsaus lehmien, sikojen ja kanojen elämästä
nyky-Suomessa.
Tekijät viestittävät sitä,
että meillä eläimiä hoidetaan hyvin. Turhan puhtoinen kuva eläintuotannosta
muodostuukin. Silti kirja mahdollistaa vanhemmille tavan kertoa lapsille
esimerkiksi ruoan tuotannon eettisyydestä. Tuotantoeläinten elämän synkkiä
puolia kirjassa ei käsitellä muuta kuin viitteellisesti.
Vaikka aikuislukijakin
nauttii kirjasta, niin Rönnsin kuvitus on realistisuudestaan huolimatta niin
söpöä ja Lappalaisen teksti niin tarinallista, että jäin kaipaamaan kerrontaan jotain
särmää. Rivien välistä luettavissa oleva kriittisyys jää kauniin kuvituksen ja tekstin
alleviivaavan opettavaisuuden jalkoihin. Kirjassa korostetaan eläinten hyvinvointia,
eläinten itseisarvoa ja sitä, ettei meillä ainakaan syödä huonosti kohdeltujen
eläinten lihaa. Lähestymistapa voi avata vanhemmille mahdollisuuden keskustella
lasten kanssa vakavasti lihan- ja kasvissyönnistä. Tämä kirja olisi hyvä lukea
yhdessä. Kirjassa olisi voinut olla tehtäviä ja pohdintakysymyksiä.
Lasten tietokirjoissa
yleiseen tapaan tieto tarjoillaan yksinkertaisen tarinan kautta. Emilia ja
hänen serkkunsa Aleksi lähtevät tytön eläinlääkäri-isän mukaan työkierrokselle.
Kolmikko käy maitotilalla, sikatilalla, häkkikanalassa ja broileritilalla.
Kaikkialla on siistiä ja mukavaa, idyllinen maaseutu elää vahvasti. Lasten
myönteiset kokemukset korostuvat.
Pientä kriittisyyttä
olisi voinut harrastaa edes yhdessä käyntikohteessa. Broileritehtaassa on
neljässä hallissa 98 000 lintua. Tämäkin käynti luo vain myönteisiä
mielikuvia. Mielenkiintoista on se, että ensimmäisessä käyntikohteessa,
navetassa, tuoksuu nurmelta, lehmiltä ja vähän lehmien kakalta. Sikalassa,
kanalassa ja broileritilalla hajut häviävät tarinasta. Pääpaino on eläinten
ihanissa poikasissa, joita lapset ottavat jopa syliinsä.
Kirja on täynnä
tietolaatikoita ja -sivuja, joissa opetetaan niin maatalouden sanastoa kuin eläinten
biologiaa. Opin muun muassa sen, kuinka kauan porsaat kasvavat emakon mahassa
tai mistä kana piissii?
Kirja antaa
tiedonhaluiselle lapselle hyvän lähtökohdan pohtia lihankuluttamisen
eettisyyttä. Tarina keskittyy silti vain alkuun, sillä eläinten väistämätöntä
kuolemaa ennen lautaselle päätymistä ei käsitellä muuta kuin ohimennen. Viimeinen
aukeama on paljastava. Siinä esitellään eläimen arvoista elämää: ruokaa, vettä,
mukavat oltavat ja hyvä, lempeä kohtelu. Sinänsä hyvä tietokirja sortuu
suomalaisen maataloustuotannon äänitorveksi. Kirjan julkaisija olisi voinut
olla MTK.
Hyvää: Lapset saavat
tietoa ruoan alkuperästä.
Huonoa: Kirjassa ei ole
jatkopohdintoihini innoittavia kysymyksiä tai tehtäviä.
Erityistä: Aikuiset
saavat perustiedot eläintenkasvatuksesta.
Tuhat merkkiä lisää
Entä
jos saisikin kirjoittaa tuhat merkkiä lisää. Mitä muuttaisin tai lisäisin yllä
olevaan kritiikkiin? Ainakin pohtisin niitä keskustelukysymyksiä, joita jäin
kaipaamaan. Vaikka kirjan voivat alakoululaisetkin lukea, niin kuvakirjamaisuus
ja tarinan aika kevyt taso tuo väistämättä mieleen, että kirjaa voisi lukea lapsille
jo viisivuotiaasta alkaen. Tuhat lisämerkkiä olisi antanut mahdollisuuden
pohtia lapsen ja aikuisen vuorovaikutusta tässä yhteisessä lukuhetkessä. Tätä
kun olisin pohtinut, olisin kenties päätynytkin siihen, ettei eläinten
kohtalosta oikeastaan kannattanutkaan puhua liikaa. On itse asiassa aika
kiintoisa seikka pohtia, mitä lapsille maailmasta pitää kertoa.
Kenties
olisin nostanut esiin kuvituksesta täydellisesti puuttuvan likaisuuden, kenties
olisin korostanut, miten hyvin tyytyväisiltä eläimet pääasiassa kuvissa
näyttävät. Harjan rapsutettavana oleva lehmä on navetassa suorastaan onnellisen
näköinen. Mutta kenties olisin sitten myös korostanut, että kuvittaja on
kuitenkin piirtänyt lihasikojen kasvot siten, että ne näyttävät järkyttyneiltä,
eikä karsinoissa makaavien emäsikojenkaan ilme viestitä onnellisuudesta.
Kenties olkisin pohtinut tätä kuvissa esiintyvää hienoista ristiriitaa ihmisten
tyytyväisten ilmeiden ja kohtuullisen monien eläin typertyneiden ilmeiden
välillä. Ja päätynyt siihen, että kuvittaja oli halunnut tahallaan tuoda tätä
hieman synkempää maailmaa muuten turhan silotellun kuvan antamaan tekstiin.
Kaksi tuhatta merkkiä
lisää
Jos
merkkimäärä olisi ollut viisituhatta tai vielä enemmän, olisin edellisten
lisäksi nostanut vaikkapa esiin sen, miten naapurimme naureskeli, että nakki
lautasella -kirja olisi oikein mainio heidän pojilleen. esikoulussa oleva
nuorempi herra oli nimittäin marjanpoimimismatkalla kysynyt äidiltään, että
täältä metsästäkö niitä nakkejakin poimitaan. Äiti nauroi meille, että vastasi
kysymykseen: Ei sentään vaan ostetaan kaupasta. Tämän tarinan kautta olisin
muuttanut todennäköisesti hieman mielestäni liiankin kriittistä arviota ja todennut
tarinan jälkeen, että kyllähän tämä kirja tulee todella tarpeeseen, koska se
kertoo siitä, miten nakkien raaka-ainetta kasvatetaan.
Lisämerkit
olisivat silti pakottaneet minut tarttumaan tarkemmin kirjan tekstiosaan.
Täytyy myöntää, että teksti on välillä ällöttävän opettavaista ja mielestäni
hieman kaksinaismoralistista. Lopussa minulle tuli hieman kylmät väreet, kun
syödään yhdessä nakkikastiketta ja lapset pohtivat sitä, oliko tämä possu onnellinen,
josta nakkeja on tehty. Ja isä vakuuttaa, ettei nyt ihan kokonaan kannata
lihansyöntiä lopettaa, mutta kaupassa voi miettiä, millaista lihaa, munia ja
maitoa ostaa. Myöntäisin varmaan pidemmässä arvostelussa, että tämän
opettavaisuuden vielä kestää ja että siitä olisi aikuisen hyvä jatkaa
keskusteluihin lapsen kanssa, mutta äidin vakuuttelu ruokapöydässä, että ”meillä
syödään vain hyvinvoineiden eläinten lihaa” oli aika kaksinaismoralistinen.
Tosin tämähän on vain minun mielipiteeni. Tätä tekstissä vallitsevaa
ristiriitaa eläintuotannon ja lihansyönnin välillä olisin pohtinut pidemmässä
kritiikissä hieman perusteellisemmin, ja todennäköisesti kaivanut kirjastosta
jonkin vastaavanlaisen ja vanhemman lastenkirjan verratakseni sitä, miten
aiemmin asiat on esitetty. Tosin en nyt ole olleskaan varma, että tällaista on
aiemmin edes kirjoitettu
Lopuksi
Tämän
pohdinnan jälkeen en ole aivan varma, että pidempi kritiikki tästä kyseisestä
kirjasta olisi tuonut oleellista muutosta nyt kolmen tuhannen merkin kritiikkiini.
Tosin olisin voinut antaa siinä enemmän pohdittavaa sellaiselle lukijalle, joka
ei lue tätä kirjaa mutta lukee kritiikin. Tällä tavalla kritiikkejä pitäisi
saada kirjoittaa enemmän. Kyse ei ole aina siitä, onko kirja hyvä tai huono,
tarpeellinen tai tarpeeton tai mitä muuta arvoasetelmaa lähdetäänkään
rakentamaan. Joskus kritiikki saisi olla sen verran pitkä, että siinä voisi
kunnolla esitellä kirjan keskeisen sanottavan. Joskus sen pystyy tekemään kuten
tämän lastentietokirjan kohdalla mutta vastaavasti monien hyvien ja
perusteellisten tietokirjojen sanoma ja esittelemä tietomäärä on niin huimaa,
ettei kolmessa tuhannessa merkissä pääse kuin raapaisemaan pintaa. Tällöin
pitää vain pystyä kirjoittamaan kaikki vähäiset merkit niin tehokkaasti, että
kritiikin lukija oikeasti tarttuu kirjaan eikä lue pelkkää kritiikkiä.
Voi
että, kun osaisikin sellaisen kiteyttämisen maagisen taidon, sillä taidan
lopulta olla melkoinen jaarittelija, ainakin, jos näiden blogitekstien pituuksia
on uskominen.
Petri
Pietiläinen, kirjakuski, jolla tänään ei ole nakkia lautasella, eikä edes makkaraa
grillissä vaan pelkästään pastaa tattikastikkeen kera
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti