Kyllä kirjan nimi on vahva asia. Tämä nimi oikein
vietteli minut tarttumaan siihen kirjastossa, eikä lainaamista estänyt edes
takakannen yhtä vahva viesti siitä, että tässä käsitellään tunnetun
psykoanalyytikon, runoilijan, tarinankertojan ja niin edespäin silmin naisen
voimaa, villinaista. Ja siinä voimassa yhdistyvät herkät vaistot, intohimoinen
luovuus ja iätön viisaus. Ja siitä on jälkiä kaikkialla myyteissä,
kertomuksissa ja saduissa. En sano, ettenkö tuntenut hieman epäröiväni mutta
tartuin kirjaan silti, aloitin lukemisen suurin toivein, olihan siinä
koiristakin pohdintaa, enkä päässyt loppuun vaan kävi kuin Manaween koiralle,
matka katkesi. Sopivasti tämä tarina oli luvussa ”Kumppani. Liitto toisen
kanssa”, missä käsiteltiin villinaiselle sopivaa villimiestä. Tässä samaistuin
kuitenkin Manaween pieneen koiraan enkä herraan itseensä. Koira tosin monien lankeemusmutkien
kautta auttoi isäntäänsä eli voitti oman luontonsa mutta minusta oikeastaan
kovin epäkoiramaisesti. Tämän takia olisin halunnut lukea tekijän neiti V. B.
Washingtonilta saaman alkuperäisen afroamerikkalaisen kertomuksen enkä hänen
muokkaamaansa versiota.
Ei kirja mikään paha ollut. Hyvin kirjoitettu,
vetävä, täynnä kaikenlaisia uudempia ja vanhempia muokattuja kertomuksia, joita
sitten tulkittiin jungilaisen ajattelun mukaan villinaisiin liittyviksi. Monessa
kohdassa nyökkäilin, että totta tosiaan, on historian aikana naiseutta poljettu
ja tietoisesti hämärrytetty ja niin edespäin. Villieukon kohtaaminen oli hauska
kokemus! Susianalogiat ja jatkuvat viittaukset eri kulttuureihin ja niiden
kertomuksiin olivat kohtuullisen kiinnostavia. Koko ”luiden keräämisen” -ajatus
viehätti. Monessa kohtaa tuli tunne, että tästä pienestä tarinasta haluaisi
kirjoittaa romaanin. Tämä kirja varmaan palvelee tarkoitustaan mutta minulle lukuhalun
karkotustaan – miksi?
Kauhean positivistin paluu sisimpääni
En pystynyt lukemaan kirjaa loppuun, tosin selailin
sen, pitihän saada murhaaja selville kuten dekkareissa konsanaan. Kirjoitan
villinaisia uhmaten tänne blogiini tästä kirjasta, koska se varmaan on omassa lajissaan
erinomainen. Pitää myöntää, etten ole koskaan pystynyt lukemaan näitä
itseymmärrystä syventäviä kirjoja. En ymmärtänyt aikoinaan, mitä ihmeellistä
oli Robert Blyn vastaavanlaisessa
teoksessa miehille eli Rautahannu: matka
miehuuteen (1992).
Tällaisia kirjoja lukiessa huomaan ikävän pikku
positivistin iskevän minuun. En hyväksy kaiken maailman mytologisen ja
kerrontaperinteen silpputiedon kasaamista mielestäni mielivaltaisesti tukemaan
tekijän näkemystä henkisestä kasvusta. En pidä maailman loputtomasta henkistämisestä,
ääripsykologisoinnista ja kaiken metaforisoinnista. Uskon samalla tavalla kuten
kirjoittaja siihen, että tarinat voivat toimia lääkkeenä, tarinoista saa
voimaa, lohtua, ratkaisuja, opetuksia ja kaikkea ajatusta mutta tällä tavalla
esitettynä pikkupositivisti raivostuu siitä, miten tarinat, maailma, ihmiset,
eläimet, koko maailmankaikkeus, jossa elämämme, peittyy hienojen fosforin
lailla hohtavien metaforakasojen alle. Ja pitää muistaa, että teollisesti
valmistettu valkoinen fosfori todella hohtaa pimeässä ja on tappava myrkky. Ja
höh! Näin sorruin itse tietoisesti hieman värittämään asioita. Tein sen
tarkoituksellisesti, koska käyttämäni kielikuva saa aikaan joissakin
lukijoissani sen, että he luulevat minun vertaavan tätä kirjaa valkoiseen
fosforiin. Sitä en tee. Tämän kirjan vahvuus on sen lukijoissaan herättämissä mielikuvissa, kukapa nainen ei joskus haluaisi olla kirjan kuvaama äärimmäisen kesyttämätön, vahva, vaistonvarainen ja luova villinainen, joka kulkee susien kanssa, joka on yhtä upea kuin susi! Tällä tarinalla on varmaan oma terapeuttinen ja voimauttava paikkansa lukijoidensa elämässä, en kuulunut varmaankaan kohderyhmään. Silti koirana haukkumiseen ei ole mitään syytä, vaikka välillä lukiessani harmitti
vanhojen satujen ja mytologioiden puolesta.
Itse asiassa erityisesti minua raivostutti se, miten tekijä ottaa
vanhoja satuja/tarinoita haltuunsa. Tosin myönnettäköön, että hänen
perusajatuksensa on kirjoittaa ne omiksi versioikseen ja hän kertoo sen hyvin
avoimesti. Luonnollisesti näin hän kirjoittaa analysoitavakseen tai
esimerkkiteksteikseen sopiviksi nämä tarinat, putsaa ne historiallisesta
perinnekuonasta. Kaiken saa sopimaan omaan näkemykseensä, jos niin haluaa.
Myönnän, että kirja lienee hirveän kiinnostava
inspiraation lähteenä. Myönnän, että varmaan todella monet ihastuvat sen
villiin kielenkäyttöön ja voimakkaisiin näkökulmiin. Kukapa ei haluaisi olla
sellainen susi, miksi kirjoittaja sen määrittelee. Ja on tekijän tulkinnoissa
samanlaista voimaa kuin Bruno Bettelheimin
Satujen lumouksessa (1998). Sitä
kirjaa aikoinani ihailin pitkän hetken, kunnes tuli sama voipumus, typerrys ja
pettymys kuin Estésin kirjan suhteen: tekijä ryöstöviljelee sadun ja tekee
siitä oman näkemyksensä enemmän tai vähemmän kiiltävän peilin. ja
luonnollisesti kaikkea löytyy lisää Internetistä osoitteesta http://www.wildwolfwomen.com/
Yhdysvalloissa kirja myi kuin leipää vain. Suomessakin kirja on päätynyt jo toiseen painokseen.
Näille kirjoille on kysyntää. Palautan siis heti huomenna kirjan takaisin
kirjastoon, että se päätyisi sitä arvostavimpiin käsiin. Luulen, että ne ovat
naisen kädet. Minun koirankäpäliini kirja ei sopinut.
Petri Pietiläinen, kirjakuski jätti kirjan kesken ja
meni positivismin nurkkaan häpeämään
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti