Juha
Valste Neandertalinihminen.
Kadonnut lajitoveri (SKS, 2015).
Pitää näitä Juha
Valsteen kirjoittamia kirjoja kehua. Aiemmista erityisesti Ihmislajin synty (SKS, 2012) oli minulle
ensimmäinen selkeä kuvaus siitä, miten ihmisestä kehittyi ihminen, ja nyt
Valste on tehnyt vastaavanlaisen neandertalilaisesta. Olen seurannut, miten
viimeaikoina on uutisoitu siitä, että suuresta osasta ihmiskuntaa löytyy neandertalilaista
perimää. Näin vanhat ajatukset siitä, että nykyihminen, cromagnon, olisi
tuhoisasti syrjäyttänyt neandertalilaisen voidaan yleistyksenä heittää
historian epätotuuksien keräyslootaan. Tämän yleisen kiinnostuksen takia
tartuin heti Valsteen kirjaan, kun sen kirjaston uutuushyllyssä näin; ja
kehotan kaikkia lukemaan sen, mainio, suuresti mietityttävä teos.
Valste käy tarkasti lävitse sen kaiken vanhemman ja
aivan upouuden tiedon, mitä meillä on serkustamme. Onneksi Valste selvittää myös
sitä, miten aikoinaan hänet löydettiin, miten erikoisilla tavoilla häntä
määriteltiin eli miksi hänestä tehtiin aivan alussa se kauhea ja
kamalannäköinen ”luolamies”. Mainiolla tavalla Valste heittelee romukoppaan
menneitä uskomuksia. Kiintoisaa on sekin, miten tutkijat halusivat nähdä
neandertalilaisen jotenkin ”toisena”, ei-vielä-ihmisenä. Tiedepolitiikka ja
-historia kuuluisi jokaisen sivistyneenä itseään pitävän ihmisen pakolliseen
oppimäärään. Tiede ei ole pelkkää totuutta vaan usein tutkijoiden
ennakkokäsitykset saattavat hämätä kokonaisuuksien hahmottamista. Esimerkiksi
pitkään uskottiin, etteivät neandertalilaiset pystyneet puhumaan, mutta onneksi
tieteessä on korjausmekanismi – uudet löydöt tuovat uutta tietoa ja sitä kautta
kuva menneisyydestä muuttuu. Tämä on tieteen ja uskon ero: uskoa ei mikään tosiseikka
voi horjuttaa, mutta tieteeseen on sisäänrakennettu korjausmekanismi. Jos ja
kun aina tulee uutta tietoa, havaintoja ja löytöjä, sitten muutetaan käsitystä.
Tämän Valste osoittaa teoksessaan todella hienosti.
Valtavan
monipuolinen tietoteos
Valsteen kirja on hienosti rakennettu mahdollisimman
helppolukuiseksi. Kirjassa käydään sekä historia että nykypäivän ajatukset
lävitse. Monessa kohtaan tuodaan yksityiskohtaisesti esille esimerkiksi
kymmenen myyttiä neandertalilaisista, mitkä sitten osoitetaan uskomuksiksi.
Pidin erityisesti siitä, miten Valste pystyy tekemään kirjassaan myös
kulttuuri- ja tiedepoliittista analyysiä. Hienojenkin tiedemiesten oli vaikeaa
nousta oman aikansa ennakkokäsitysten yläpuolelle, minkä takia
neandertalilaisesta tehtiin oikea apinaihminen, pelottava, sellainen, josta
lapsille kerrotaan iltaisin kauhujuttuja.
Toisaalta Valste muistuttaa, että nykyään voidaan
mennä toiseenkin suuntaan. Haudoista löytyneet siitepölymäärät eivät
välttämättä kerro siitä, että hautoihin olisi laitettu kukkia vaan ne ovat
voineet tulla myyrien kaivamien kolojen kautta jne. Pelottavasta apinamiehestä
voidaan taas uudella ajalla mennä nopeasti kukkaishippi-ihmisiin. Tutkijan
ennakkokäsitykset vaikuttavat tulkintoihin. Välillä kuvitellaan
neandertalilaisten olleet ihmissyöjiä. Kenties joskus joissakin tilanteissa he
sitä olivatkin, mutta niin ovat nykyihmisetkin olleet. Varovainen pitää olla. Välillä
kaikki korkeampaa kiviteknologiaa tai muuta kehittyneemmästä kulttuurista
kertovia esinelöytöjä on heti tulkittu nykyihmisen tekemiksi; ja sitten on
samoilta kaivauksilta löytynyt neandertalilaisten jäännöksiä. Ja taas on
yritetty selittää asioita, miten kukin tutkija on halunnut. Osa luolamaalauksistakin
voi olla neandertalilaisten tekemiä. Tai kuten Valste sanoo: Luolamaalausten
ikä on sellainen, ettei voi sulkea pois sitä, että ne olisivat heidän
tekemiään. Liian nopeat johtopäätökset vievät niin usein harhaan. Tästä
tulkintaongelmasta Valste muistuttaa koko ajan. Erityisen hyvä kohta on se,
missä Valste muistuttaa siitä, miten pienestä määrästä löytöjä me silti
puhumme. Ja syykin on selvä: neandertalilaisten elinaikojen asuinpaikat ovat
pääsääntöisesti tällä hetkellä meren pohjalla. Heidän kukoistusaikanaan valtamerien
pinta oli välillä kymmeniä metrejä nykyistä alempana. Varhaisihmiset asuivat
mielellään kaikkialla maailmassa vesien äärellä. Löytöjä tulee, tulkinnat muuttuvat,
sillä se on tieteen tapa edistyä.
Koruja
käyttävä musisoiva neandertalilainen
Kirjan perusteella voimme olla yhtä ylpeitä
serkustamme kuin esivanhemmistamme. Neandertalilainen osasi aivan yhtä hyvin
tehdä kiviesineitä, metsästysaseita, rakentaa majoja ja metsästää kuin
nykyihmisetkin. Heillä on taidokkaasti tehtyjä koruja, mikä sinänsä taas on
hyvin meille ymmärrettävä tapa. He hautasivat vainajansa välillä sellaisella
tavalla, että heillä on voinut olla käsitys uskonnosta tai kuoleman jälkeisestä
elämästä. Tosin vanhimmat haudat ovat vain 140 000 vuoden ikäisiä. Mikä ei
tietenkään ole ihme, sillä neandertalilaisten kulttuurikin kehittyi aivan
vastaavalla tavalla kuin nykyihmisten. He mahdollisesti jopa musisoivat, sillä
heidän jäljiltään on löydetty joitakin huilunkaltaisia esineitä. Heillä oli
symbolista ajattelua, erilaisia kieliä ja he pitivät huolta yhteisönsä
vammautuneista jäsenistä. Tämän ei pitäisi olla yllättävää, sillä empatiakyky
on yksi ihmisen perusominaisuuksista; ja nykyihmisellä ja neandertalilaisella oli
yhteinen esivanhempi, jota kutsutaan heidelberginihmisiksi. Tiemme eriytyivät
noin 500 000 vuotta sitten risteytyäkseen uudestaan noin 65 000 vuotta
sitten, ja onhan siinä mukana myös ne denisovanihmiset.
Heidelberginihmiset kehittyivät neandertalilaisiksi Euroopassa,
nykyihmisiksi Afrikassa, denisovanihmisiksi Aasiassa ja muiksi ihmismuodoiksi
niin Aasiassa kuin Afrikassa; näistä on joitakin fossiilisia todisteita, mutta
vielä niin vähän, ettei johtopäätöksiä taida kukaan uskaltaa tehdä. Ja niin
mentiin monta sataa tuhatta vuotta, ja jossain vaiheessa tavattiin Lähi-idässä,
ja erottiin ja taas levityttiin. Ilmasto muuttui ja välillä nykyihminen oli
vähällä tuhoutua sukupuuttoon. Kirjassa kuljetaan satoja tuhansia vuosia. Huima
tarina!
Huhhuh, ihan hirvittää, miten monimutkaisesta
esihistoriallisesta palapelistä on kysymys. Onneksi tutkimustietoa ja löytöjä
tulee lisää tasaisella ja kiintyvällä vauhdilla. Kuva muuttuu tarkemmaksi.
Kenties Valste kirjoittaa uuden kirjan kymmenen vuoden päästä, missä taas
kerrotaan kiintoisa tarina meistä ja serkuistamme, miten kaikki lopulta
menikään. Neandertalilaisten katoaminen on yksi suurista mysteereistä, mutta
ilmeisesti suurta joukkotuhoa ei silti tapahtunut, sillä asuinpaikkojen
tutkimusten perusteella tällaisesta ei ole jäänyt selviä merkkejä. Jossain on
voitu taistella, toisaalla ei. Vastaavia merkkejä rauhanomaisesta
rinnakkaiselosta ja ystävällisistä väleistä on aivan yhtä paljon, mistä
kertovat vieläkin kantamamme neandertalilaisgeenit. Esinelöytöjen perusteella
kulttuurien vuorovaikutus on ollut laajaa ja hedelmällistä. Esineet ja
todennäköisesti ajatuksetkin kulkivat kulttuurien välillä. Kyse on
todennäköisimmin 41 000 vuotta sitten tapahtuneista ilmastonmuutoksista.
Viimeisimmät neandertalilaiset elivät ilmeisesti vielä noin 28 000 vuotta
sitten Gibraltarin alueella. Suuri taistelu neandertalilaisten ja nykyihmisten
välillä lienee samanlaista mielikuvitusta kuin moni muukin menneisyyden
tulkinta. Valste ei sitä suoraan sano, mutta näyttää siltä, että tutkimuksessa
välillä valitettavasti tulokset esitetään liian dramaattisesti; halutaan
shokeerata, sillä se tuo mainetta, rahaa, kunniaa ja loistavan pestin jossain
professorina. Tieteen tekeminen on joskus aivan yhtä raadollista ja ’inhimillistä’
kuin kaikki muukin maailmassamme.
Lopuksi pitää kehaista siitä, miten Valste
käsittelee Suomesta löytyneen niin sanotun Susiluolan arvoitusta. Hän esittelee
neandertalilaisten asuinpaikasta esitetyt todisteet puolesta ja vastaan. Aivan
lopullista pistettä päättämättä hän ehdottaa, että kyllä siellä on pelkästään
tulipaikan takia asuttu sellaisena aikana, että neandertalilaiset olisivat
ainoa mahdollinen selitys. Kiintoisaa!
Kannattaa tarttua tähän kirjaan, sillä Valste saa
tutkimustiedon ja fossiiliset luut puhumaan. Erityisesti pidän siitä, miten
varovaisen kriittisesti hän kaikkea esittelee; varovaisesti mutta
vakuuttavasti. Menneisyys on sellainen maailma, että helposti tulkitsemme sitä
oman aikamme näkemysten, tapojen ja uskomusten kautta. Kirja on huikea matka
ihmisyyteen.
Petri Pietiläinen, kirjakuski tällä kertaa kymmenien
ja jopa satojen tuhansien vuosien matkalla
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti