Joonas Maristo ja Andrei Sergejeff (toim.), Aikamme monta islamia, Gaudeamus 2015.
Välillä tulee ihan ristiriitainen tunne, kun joutuu kirjoittamaan Kymen Sanomiin hirvittävän hienosta ja monipuolisesta kirjasta lyhyen arvostelun. Kirjojen pitää saada julkisuutta. Esimerkiksi 22. helmikuuta Helsingin Sanomissa kirjoitettiin kahdestakin uudesta pienkustantamosta (Aula & Co. ja Aviator), joiden molempien kustannuslinja on todella tärkeä ja mielenkiintoinen. Artikkelissa todettiin, että pienkustantajien haaste on saada tärkeät kirjansa kukkarollaan äänestäjien tietouteen. Tämä on yhä hankalampaa senkin takia, että kirja-arvostelujen määrä on ilmeisesti päivälehdissä jonkin verran vähentynyt; ja samalla pienkustantamoiden määrä ja nimikkeiden määrä kasvanut. Moni tärkeä teos jää jonnekin marginaaliin.
Loppujen lopuksi minua ei siis harmitakaan, että kirjoitan tärkeästä kirjasta lyhyesti, koska lyhyestikin voi saada jonkun tarttumaan kirjaan. Ja voihan niistä kirjoittaa myös muualle toisella tavalla. Kirjakuskina ajatukseni on kyydittää teitä kirjojen, erityisesti tietokirjojen maailmaan, mutta onhan minulla piilo-opetussuunnitelma aina vain kun sitä ehdin toteuttaa. Tänään sen teen.
Alla on ensin tuossa joulukuussa Kymen Sanomissa julkaistu arvio Mariston ja Sergejeffin toimittamasta teoksesta. Yritin olla tiiiiiiiivis yhdellä iillä.
Pahus vieköön. Kirja ei vain jättänyt rauhaan. Onneksi sain mahdollisuuden kirjoittaa hieman pidemmällä formaatilla Taide- ja kulttuurialan ammattijärjestön TAKU-jäsenlehteen. Tässä yritin laventaa näköalaa ja tuoda suoremmin esille omia pohdintoja.
Lukiessani nyt jälkikäteen molempia arviota täytyy sanoa, että molemmissa on omat heikot ja vahvat puolensa. Lyhyt ja tiivis teksti voi tuoda paljon esille. Laveampi teksti voi tuoda enemmän esille, mutta samalla huomaan sortuneeni vähän niin kuin oppineisuuden osoitteluun. Vertailkaa itse tekstejä, mutta lukekaa kirja. Tai ostakaa! Eihän Gaudeamus ole mikään ihan pieni kustantaja, mutta sielläkin vähennettiin väkeä roppakaupalla viime tai edellisvuonna. Kirjatkin ovat pisnestä, suurempaa ja pienempää. Onneksi kirjat ovat edelleen aikas monille pääasiassa kirjoja, rakkaita kirjoja; tietoa, nautittavaa tietoa; lukemista, ihanaa lukemista.
Muslimeista
on yhtä moneksi kuin kristityistä
Joonas
Maristo ja Andrei Sergejeff (toim.), Aikamme monta islamia, Gaudeamus 2015, 332
sivua.
Mitä
saadaan aikaan, kun kerätään yhteen suomalaiset islamintutkijat? Tietokirja,
joka pöllyttää ennakkoluuloja! Aikamme monta islamia -kokoelma tulee sopivalla
hetkellä. Se paljastaa islamin moninaisen luonteen. Kukaan kirjan lukija ei
enää koskaan sano, että islam on sitä tai tätä. Tekijät suorittavat silti mahdotonta.
He haluavat yhteen kirjaan islamit Talibanista Yhdysvaltojen mustiin
muslimeihin. Mahdoton on melkein onnistunut. Islam herää eri muodoissaan
henkiin yllättävissä paikoissa. Mitään kiveen hakattua islamia ei ole olemassa.
Vähemmistönä
muslimit kokevat Kiinassa samaa sortoa kuin kristityt. Etelä-Intiassa he ovat
vähemmän konservatiivisia kuin paikalliset hindut jne. Uskonto ei määrää
ihmisten moraalia vaan uskonto sopeutuu ympäröivään historialliseen
tilanteeseen. Kirjoittajat muistuttavat, että maissa kuten Indonesiassa tai
Ghanassa uskonto tarjoaa mahdollisuuden vaikuttaa poliittisesti maan kehitykseen.
Taliban-liikekin herätti alussa toivoa.
Nykytilanteessa
erityisen kiintoisaksi osoittautui Hannu Juusolan artikkeli Iranin ja Irakin
poliittisesta šiialaisuudesta. Vasta sen luettuani ymmärsin, mitä näissä maissa
on viime vuosikymmeninä tapahtunut – ja miksi. Kirjaa lukiessa ajattelin, ettei
kristitty ole pahin vihollinen vaan vääräuskoiseksi käsitetty toinen muslimi. Monia
tekstejä leimasi analyysi uskonnon poliittisesta väärinkäytöstä.
Eivätkä
artikkelit riitä: tietolaatikoissa esitellään islamilaista perinnettä ja
käsitteistöä. Myytit murtuvat! Šaria-lakikaan
ei ole sama kaikkialla. Jokainen tietolaatikko ja artikkeli voisi alkaa
sanoilla: Länsimaissa vallitsee tästä vääriä käsityksiä!
Olen
lukenut monia teoksia islamista. Tämä oli paras. Ainoa huono puoli oli se, että
Euroopasta käsiteltiin vain Suomea. Olisi pitänyt esitellä niitäkin maita,
joissa on suuri muslimivähemmistö kuten Ranskaa tai Isoa-Britanniaa.
Hyvää:
Islamit heräävät henkiin kaikessa värikkyydessään.
Huonoa:
Euroopasta kohteena vain Suomi.
Erityistä:
Miksei vastaavaa tehdä kristinuskosta?
Onko
muslimeista on yhtä moneksi kuin kristityistä? – Kyllä on!
Joonas
Maristo ja Andrei Sergejeff (toim.), Aikamme
monta islamia, Gaudeamus 2015.
Keskustelu
monikulttuurisuudesta kääntyy helposti keskusteluun maahanmuutosta. Keskustelu
maahanmuutosta kääntyy keskusteluksi turvapaikanhakijoista. Kaikki edellä
olevat keskustelut kääntyvät helposti keskusteluksi islamista, mutta tämähän ei
ole enää mitään keskustelua, väittelyä tai perustelua vaan usein sokeata
huutamista somessa, sanoissa ja teoissa. Kaiken keskellä tulee tunne, ettei
islamia oikeastaan tunneta tai haluta tuntea. Luotetaan pikemminkin omiin
ennakkokäsityksiin ja ääriällistelyihin.
Tilanne
on erikoinen. Suomessa vallitsee oikeastaan hyvin pitkä akateeminen islamintutkimusperinne
aina Armas Salosesta ja Edward Westermarkista Jaakko Hämeen-Anttilaan, Irmeli
Perhoon ja Helena Hallenbergiin. Kirjastoista löytyy tietoa joka lähtöön.
Löytyy niin käännettyjä teoksia siitä, mitä islam kaikessa moninaisuudessaan on,
ja löytyy tuoreita tai jopa painotuoreita teoksia suomalaisilta tutkijoilta
siitä, mitä islam merkitsee. Koraani on käännetty kaksikin kertaa. Silti
julkisuuden ja erityisesti sosiaalisen median puheenvuoroissa näyttää siltä,
ettei mitään tiedetä.
Katsotaanpa
aivan äskettäistä teosta Joonas Maristo ja Andrei Sergejeff (toim.) Aikamme monta islamia (Gaudeamus, 2015),
mihin on kerätty eturivin suomalaisten tutkijoiden artikkeleita islamista tässä
ja nyt. Paljon tietysti haetaan artikkeleissa myös historiasta jalansijaa.
Pääpaino on silti nykypäivässä. Kirja on valtava yritys ymmärtää, selittää ja
kertoa tästä päivästä ja islamin todellisesta monimuotoisuudesta.
Mitä
saadaan siis aikaan, kun kerätään yhteen suomalaiset islamintutkijat? Saadaan tietokirja,
joka pöllyttää ennakkoluuloja, murtaa myyttejä ja ravistelee ajatuksia! Voisi
sanoa, että kokoelma tulee sopivalla hetkellä. Nyt tätä tietoa tarvitaan, juuri
nyt, että nyt ajatuksia muutetaan. Mutta surullisena pitää muistuttaa, että
vastaavanlaisia hieman aiemmin ilmestyneitä on lukuisia kuten Helena
Allahwerdin ja Helena Hallenbergin toimittama Islamin porteilla (Tammi, 2002). Keskeinen ongelma lieneekin siinä,
etteivät tieto ja tietämisen tarve kohtaa. Tosin olen epäuskoinen siitä,
haluavatko islamia terrorismista tai Euroopan valloittamisesta syyttävät edes
tietää, mitä siihen oikeastaan kuuluu eri puolilla maailmaa.
Palataan
Mariston ja Sergejeffin toimittamaan kirjaan. Se paljastaa islamin moninaisen
luonteen. Se selvittää Taliban-liikkeen taustoja, nyky-Iranin šiialaisuutta,
Palestiinan Hamasin luonnetta suhteessa islamiin, muslimiyhteiskunnan erityistä
luonnetta Turkissa, Suomen vanhan muslimiyhteisön eli tataarien elämää ja
paljon muuta. Artikkelien lisäksi yksittäisissä tietolaatikoissa poraudutaan
yksittäisiin kysymyksiin kuten šaria-lakiin, jihadiin, tärkeimpiin šiialaisuuden
imaameihin ja moneen muuhun yksityiskohtaan. Myytit tai pikemminkin
ennakkoluulot murtuvat jokaisessa tietolaatikossa! Šaria-lakikaan ei ole sama kaikkialla. Jokainen tietolaatikko ja jokainen
artikkeli voisi alkaa sanoilla: Länsimaissa vallitsee tästä vääriä käsityksiä.
Lukekaa tästä, miten asia oikeastaan on. Ja taas mutta – lukevatko tätä kirjaa
ne, jotka sitä tietoa tarvitsevat, vai ne, joilla se jo on?
Kukaan
kirjan lukija ei enää koskaan sanoisi, että islam on sitä tai tätä. Tekijät suorittavat
silti miltei mahdotonta tehtävää. He haluavat esittää yhdessä kirjassa
nykyhetken Talibanista Yhdysvaltojen mustiin muslimeihin. Mahdoton on melkein
onnistunut. Täytyy korostaa, että islam herää eri muodoissaan henkiin
yllättävissä paikoissa ja tavoilla. Silti taivaalla roikkuu se iso MUTTA!
Kaikki riippuu lukijasta: tarttuuko tällaiseen kirjaan lukija, joka jo
ennestään haluaa tietoa vai sellainen, jolla ei ole tietoa vaan pelkkiä
uskomuksia. Miten vakuutetaan vihamielisesti islamiin ja monikulttuurisuuteen
suhtautuva lukija ylipäänsä mistään?
Ainakin
kirja yrittää huutaa kaikille, ettei mitään kiveen hakattua islamia ei ole
olemassa. Aivan vastaavalla tavalla kuin kristinuskoissa Jumalan sana on ikään
kuin laki mutta kaikkialla ja kaikkina aikoina sitä ihmiset tulkitsevat eri
tavalla. Kirjan tekijät olisivat voineet korostaa, että yltiöääri-islamin
mittatikulla määritelty islam on yhtä reilua puuhaa kuin kristillisen
yltiöääriliikkeen mukaan määritelty kristinusko.
Kirjassa
on hienoja yksittäisiä nostoja: Vähemmistönä muslimit kokevat esimerkiksi Kiinassa
samaa sortoa kuin kristityt. Toisaalta Etelä-Intiassa he ovat vähemmän
konservatiivisia kuin heidän ympärillään elävät paikalliset hindut esimerkiksi
naisten aseman tai kielletyn mutta olemassa olevan kastijärjestelmän suhteen ja
niin edespäin. Monissa kohdissa nostetaan ansiokkaasti esiin, ettei uskonto määrää
ihmisten moraalia kaikkialla vaan usein uskonto sopeutuu ympäröivään
historialliseen tilanteeseen sitä ympäröivässä yhteiskunnassa. Uskonto voi olla
politiikan väline niin hyvässä kuin pahassa. Kirjoittajat muistuttavat, että
maissa kuten Indonesiassa tai Ghanassa uskonto tarjoaa mahdollisuuden vaikuttaa
poliittisesti maan kehitykseen – parempaan suuntaan. Taliban-liikekin sai niin
paljon myönteistä jalansijaa Afganistanissa, sillä alkuvaiheessa se herätti
toivoa paremmasta, rauhallisemmasta ja turvatummasta tulevaisuudesta. Valtaan
päästyään liike alkoi rakentaa omaa maallista paratiisiaan hyvin jyrkän
uskontotulkinnan mukaisesti. Nyt uskonnosta tuli toisella tavalla politiikkaa
vai oliko taas kerran kyse vain vallasta, ja johtajien henkilökohtaisesta
vallan- ja uskonhimosta. Kaikkiin kysymyksiin ei tämäkään kirja anna
vastauksia, mutta lisää kirjoja löytyy luettavaksi, jos haluaa tietää.
Nykytilanteessa
erityisen kiintoisaksi osoittautui Hannu Juusolan artikkeli Iranin ja Irakin
poliittisesta šiialaisuudesta. Vasta sen luettuani ymmärsin, mitä näissä maissa
on viime vuosikymmeninä tapahtunut – ja miksi. Kirjaa lukiessani ajattelin
usein, ettei kristitty ole pahin vihollinen vaan vääräuskoiseksi käsitetty
toinen muslimi. Pitää muistaa, että Saudi-Arabiaa hallitsevan hyvin tiukan
suunalaisen islamintulkinnan, wahhabilaisuuden, mukaan esimerkiksi šiialaiset
ovat vääräuskoisia. Tämä vastakkainasettelu unohdetaan. Pitäisi muistaa, että
Syyriassa kysymys on myös kahden eri islamin taistelusta herruudesta.
Monia
teoksen artikkeleita leimasi analyysi uskonnon poliittisesta väärinkäytöstä. Itse
asiassa tätä analyysiä olisi halunnut lukea lisää, ja lukea sitä myös
kristinuskon suhteen. Parhaillaan Yhdysvalloissa käydään presidentinvaalien
esivaalikampanjaa demokraattien ja republikaanien keskuudessa. Erityisesti
republikaanien ehdokkaat vetoavat voimakkaasti kristillisyyteen, vanhoilliseen
kristinuskontulkintaan ja Jumalan antamaan oikeutukseen Yhdysvaltojen hallita
maailmaa. Uskonto liittyy politiikkaan myös kristittyjen keskuudessa; ja
välillä yhtä tuhoisasti kuin islamin maailmassa.
Olen
lukenut monia teoksia islamista. Tämä oli niistä kaikista paras. Jos jotain
kritisoitavaa haluaa nostaa esiin, niin se oli huonoa, että Euroopasta
käsiteltiin vain Suomea. Olisi pitänyt esitellä niitäkin maita, joissa on suuri
muslimivähemmistö kuten Ranskaa tai Isoa-Britanniaa. Olisi kenties pitänyt
käsitellä enemmän myös terrorismia. Olisi kenties pitänyt käsitellä enemmän myös
sitä, millainen mielikuva länsimaista vallitsee muslimimaailmassa. Olisi ja
olisi. Mikään kirjahan ei ole niin täydellinen, ettei voisi kirjoittaa uutta
kirjaa. Tämä kannattaa kuitenkin lukea sitä ennen.
Petri Pietiläinen, kirjakuski skitsofreenisissa tunnelmissa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti