Simo
Sipola, Rahavallan
jäljet (Teos, 2015)
Olen vuosien varrella lueskellut useita maailmantaloutta,
uusliberalismia, velka-, ympäristö- yms. kriisejä kartoittavia tietokirjoja. Käytännössä
ne kaikki nostavat esiin samanlaisia asioita: meitä huijataan tuhoamaan kaikki
inhimillisyys kilpaillaksemme siitä, että pieni osa ihmisistä pystyy elämään
kuin porsaat pellossa. Tosin tämä vertaus on hyvin porsaita halveksiva, sillä
ne elävät niin siivosti verrattuna näihin ihmisiin. Monet kirjoista on ollut
Into-kustannuksen julkaisemia. Joukosta löytyy niin kotimaisia kuin ulkomaisia
teoksia. Simo Sipolan Rahavallan jäljet (Teos, 2015) sijoittuu
mainiosti tähän joukkoon varoitus- ja vetoomuslauluja, – kirjoja, jotka
herättävät ajattelemaan toisin.
Nappasin Sipolan teoksen käteeni, sillä olin lukenut
muutama vuosi sitten ilmestyneen Uuden
Euroopan jäljillä (Teos, 2012) tuoreeltaan. Pidin sen ennakkoluulottomasta
tavasta yhdistää matkakirjaa, historiallista analyysiä ja mutkatonta
suhtautumista nykyilmiöihin. Rahavallan
jäljet ei pettänyt odotuksiani. Kirja on samalla nopealukuinen,
miellyttävä, suorasanainen ja analyyttinen kuvaus siitä, miten Suomessa
1990-luvun laman jälkeen mullistui (mullistettiin tarkoituksella) tapa ajatella
ja puhua yhteiskunnasta. Kaikesta tuli talouden näennäisesti kovien lainalaisuuksien
uhreja, vai tuliko?
Monissa kansainvälisissä talousanalyyseissä välillä
jopa riidellään, mitä oikeastaan tapahtui. Sipola ei tätä suoraan sano, mutta
minulle on jo aiemmin tullut mieleen ja tämäkin kirja sitä vahvisti, että koko
yhteiskunnallinen ja erityisesti talousajattelu muuttui ei pelkästään
uusliberalistiseksi, eli täydellisesti yksilön ahneutta tukevaksi järjestelmäksi,
vaan kaikki suorastaan hollywoodilaistui, muuttui humpuukiksi, spektaakkeliksi,
vääränlaiseksi voittajatarinaksi. Parhaiten tätä maailmalla tapahtunutta
kehitystä sekä valheen ja ahneuden kietoutumista yhteen kuvaa minun lukemistani
kirjoista Francis Wheen Kuinka Humpuuki valloitti maailman (Suom.
Seppo Hyrkäs. Ajatus, 2006). Sipolan ja Wheen kirjat ovat yhtä sujuvasanaisia
ja vetäviä, mutta Wheen on vielä räväkämpi, kenties viihdyttävämpi.
Mitä
Sipola väittää?
Simo Sipola muistuttaa, ettei mitään taloudellista
lainalaisuutta oikeastaan ole. Perättäisten hallitusten 1990-luvulta lähtien
toteuttama veropolitiikka, yhteiskunnan kuristaminen yhä tiukammalle
säästölinjalla ei ole mikään välttämätön muutos, eikä pohjaudu oikeastaan
mihinkään muuhun kuin selkeisiin poliittisiin valintoihin, jotka
pääsääntöisesti kiedotaan retorisiin valheisiin. Tämä ei ole mitään uutta.
Wheen ja monet paljon rajummalla analyysiarsenaalilla aseistautuneet ovat maailmalla
sanoneet tämän jo monta kertaa: Reaganin ja Thatcher et ali uusliberalistinen
politiikka oli oikeastaan tuhoisaa: Rikkaat rikastuivat ja köyhät sekä
keskiluokka maksoi selkänahastaan ja hengellään viulut.
Sipolan suurena ansiona on tämän kaiken tuominen
tarkasti kerrotuksi tarinaksi Suomessa 1990-luvulta aivan Juha Sipilän
hallituksen viime päätöksiin asti. Sipola näyttää myös vahvasti sen, miten
suomalaisen virkamieskunnan pieni eliitti tarttui 1990-luvulla omin voimin
tilanteeseen kääntääkseen yhteiskunnan muutosprosessia haluamaansa eli
fiskaaliseen ja samalla uusliberalistiseen suuntaan. Hyvinvointipolitiikasta
tuli pelkkää retoriikkaa ja verouudistuksilla kaadettiin rahaa niille, jotka
voivat muuntaa työtuloaan pääomatuloksi, tai niille joilla jo ovat hurjat
pääomatulot. Sipola luotaa hienosti ahneuden perussyitä, Iiro Viinasesta
lähtenyttä pelonlietsontaa, vaihtoehdottomuuden mantraa, pienen piirin
itselleen kahmimaa valtaa, uuden moralisoinnin vahvistumista, moralisoinnin,
joka kohdistuu erityisesti köyhiin, syrjäytyneisiin ja työttömiin, niihin
tarpeettomiin. Laiskuusmyytti, tuottavuusmantra
Valmis kakku oli kaunis: niille annettiin enemmän kakkua,
joilla on jo kaikki, niille joilla ei ole, annettiin vähän jauhoja.
Lopputuloksena päästään nykytilanteeseen, jossa työtöntä pidetään laiskana ja
saamattomana, kyvyttömänä ihmisenä ihan kohtalaisen avoimesti tietyn puolueen
ja elinkeinoelämän retoriikassa. Sipola hämmästelee monessa kohtaan aivan
avoimesti, että miksi tästä ei nosteta meteliä, miksi wahlroosien mitättömät
kärjistykset ja tyhjänpuhuminen, pelkkä värikäs retoriikka, ei herätä
keskustelua vaan, mikä tällaista ahneuden henkisesti vääristämää pelleä ylipäänsä
vakavasti kuunnellaan. Muistan itse, miten Björn Wahlroosin kirjoittama teos
sai oikein vakavaa ja myötämielistä käsittelyä Helsingin Sanomien sivuilla. Pelkästään
sen perusteella, mitä siinä luki, ihmettelin, että miten nämä väitteet menevät
lävitse, eivätkö toimittajat tai arvostelijat lue mitään muita kuin
uusliberalistisia manifesteja tai eivätkö toimittajat edes tiedä kansainvälisiä
pitkän ajan tilastoja ja niiden kertomia asioita. Eivät ilmeisesti mutta
onneksi Sipolan jo monien muiden hänen kaltaistensa kirjoittajien kautta edes
kirjoissa välittyy laajempi näkemys siitä, missä mennään. Jos ihmiset haluavat
olla rikkaiden ja ahneiden piiskaamia Volgan lauttureita tai suorastaan mennä
heidän pyllynsä alle kuin kelkaksi, ja sitten huristellaan kivistä vähälumista
mäkeä alas, niin se on poliittinen valinta, henkinen ja maailmanlaajuinen
itsetuho.
Yksi herkullisimmista yksityiskohdista on se, että
Sipola muistuttaa, miten valtion velkaa ei ole tarkoitettu maksettavaksi, että
Iso-Britannia maksaa vieläkin 1800-luvulla ottamiaan lainoja. Tämä ja monet
Suomea koskevat yksityiskohdat olisivat käsittämättömän hauskoja, jolleivät
olisi myös äärimmäisen surullisia. Toinen Sipolan mainiosti nostama ajatus on
se, miten Jan Vapaavuorten, Paula Risikoinen ja Juha Sipilöiden maailma on niin
täydellisen erilainen kuin suurimman osaa suomalaista. Nämä poliitikot ja kyllä
tähän samaan sakkiin voisi laittaa nämä nordeoiden asiantuntijat ja
valtiovarainministeriöiden virkamiehet, joiden maailma on Suomessakin
etääntynyt ainakin suuresta köyhien joukosta Suomessa niin kauas, että
ihmettelee, miten se on mahdollista. Sipolan ansioksi luen myös sen, että hän
heittää Björn Wahlroosien ja Matti Apusten ajatukset sinne, minne ne oikeastaan
kuuluvat – hyvinvoivien ja menestyvien tekoselitykseksi siitä, että haluavat
kaiken, eivätkä oikeastaan ymmärrä, mitä on olla ihminen, siis osa meistä on
köyhiä ja heikkoja, eikä kaikille anneta samalla kauhalla syntymäkodissa vaan
hyvin erilaisista etumatkoista lähdetään elämänjuoksuun. Nämä uusliberalistisen
ahneuden markkinakauppiaat sen sijaan käyttävät hienosti hyväksi omaa retorista
röyhkeyttään, ja Sipolan hyvin painottamaan median henkistä laiskuutta,
hyväkseen. Kestävyysvajeet ja muut hienot retoriset painotukset ovat edelleen
pelkkää politiikkaa. Ne on luotu vuosikymmenien poliittisilla päätöksillä ja
samalla tavalla ne pystytään poliittisesti ratkaisemaan niin meillä kuin
enenevässä määrin maailmanlaajuisesti.
Sipola ei pelkästään analysoi, paljasta ja ruoski.
Hänellä on teoksensa lopussa malttia muistuttaa, että kaikki oikeastaan on
meidän käsissämme. Resepti on monista lukemistani teoksista tuttu: yhteisöjen
solidaarisuutta sekä sisäisesti että ulkoisesti pitää lisätä, henkinen
hyvinvointi pitää nostaa taloudellisen hyvinvoinnin edelle, yhteiskunnan pitää
ottaa poliittinen voima käyttöönsä ja muistaa, että markkinavoimat ovat vain
niin vahvoja kuin niiden annetaan olla, ahneuden ja itsekkyyden,
uusliberalismin ja ääri-individualismin tuhoava kierre täytyy pysäyttää, hedonismin
kasvaminen täytyy pysäyttää, ylimieliset kultapossukerholaiset ”juhanavartiais-apus-walhroosit”
pitää nauraa ja perustella kumoon, paljastaa heidän kaiken tuhoava ajattelunsa,
jonka tehtävänä on pelkästään rikastuttaa heitä ja heidän kaltaisiaan ja nostaa
heitä kansakunnan kaapin päälle ja mediaan kekkuloimaan omassa henkisessä
säälittävyydessään, maailmanlaajuisen veronkierron ja sitä tukevan koneiston
mahdollisuudet täytyy tuhota jne.
Kaikki tämä on todellakin meistä itsestämme kiinni
kuten Sipola sanoo. Demokratiassa demokratian pitää ottaa itselleen se valta,
joka sillä on. Eli kansalaisten pitää ottaa valta mutta itse asiassa
maailmanlaajuisesti.
Lähtekäämme yhdessä taas matkalle kohti parempaa maailmaa
Kuten lukijani huomaa Sipolan kirja on hieno ja ajatuksia herättävä. Tässä lopuksi annan Sipolalle ja monille muille aivan toisenlaisen lukuvinkin. Ruotsalaisen toimittaja/tietokirjailijan Lasse Bergin Kalaharin aamunkoitto – Miten ihmisestä tuli ihminen (Into, 2012) jäljittää sitä, miten meistä tuli me, esi-ihmisistä ihminen. Se kertoo myös siitä, miten meitä sumutetaan, miten tietty näkemys väkivaltaisesta, sotaisasta itsekkäästä ihmisestä syntyi ja miksi sitä ylläpidetään.
Berg etsii hienosti vastausta siihen, miten pienestä mahdollisesti jopa alle 20 000 hengen Homo Sapiens -lajista tuli maapallon valtias ja näemmä myös tuhoaja. Hän pohtii sitä, miten 150 000 vuotta sitten tämä porukka pysyi hengissä, mitkä olivat sen mahdollistajat. Kustantaja toteaa sivuilla, että kirja kertoo ”yhteistyökykyisestä, laiskasta, tarinoita kertovasta, tanssivasta, maalaavasta ja kauniista eläimestä – ihmisestä”.
Bergin kirjan luettuani sanoin kaikille tuttaville: Miettikää, että me lähdimme laulaen, tanssien, unelmoiden, paritellen, maalaten, huimia tarinoita jutellen, ja lähdimme yhteistyössä, yhdessä sieltä Afrikasta maailmalle. Miksi tätä ei korosteta, miksi korostetaan ja samalla tuhotaan niin paljon hyvää siinä, että korostetaan kilpailevaa ja toisiaan tuhoavia ihmisiä jopa koululaitoksessa?
Miksi emme siis noudata Lasse Bergin ja Simo Sipolan ajatuksia: rakennetaan myötätuntoa, luottamusta ja palataan takaisin ihmiskunnan yhteisille alkulähteille laulamaan, tanssimaan ja unelmoimaan yhdessä. Kaadetaan nämä ylimieliset itsekkäät mitäänsanomattomat itsensäylentäjät, veropakolaiset, henkiset surkimukset ja lauletaan, nauretaan ja äänestetään heidän suohon; tanssitaan heidän henkisten esi-isiensä haudoilla, mutta ei sentään Adam Smithin haudalla, koska hän ei pitänyt itsekkyyttä hyveenä vaan korosti, ettei saa ajatella vain omaa etuaan silloin, kun on kyse koko yhteiskunnan edusta. Sipola muutes muistuttaa siitäkin, että tämä liberalismin isä korosti oikeudenmukaisuutta, anteliaisuutta ja yhteisöllisyyttä sekä paheksui ahneutta, itsekkyyttä ja keinottelua. Näin ollen hän tuomitsi nämä veropakolaiset ja suurimman osan maamme ja maailman taloudellisesta ja poliittisesta eliitistä. Historian ironiaa on sekin, että nämä eliitit vannovat tämä herran nimeen. Minä vannon muun muassa ajattelun, myötätunnon, yhdessä olemisen, rakkauden, taiteen ja laulun nimiin.
Petri Pietiläinen, kirjakuski lähtee laulamaan ja
tanssimaan ja unelmoimaan auringon alle
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti