tiistai 14. maaliskuuta 2017

Riimuista ja menneisyydestä


Heikki Oja: Riimut. Viestejä viikingeiltä (SKS, 2015

Mistä huomaa, että on ollut vähän laiskana tietokirjablogissaan? Siitä, että joutuu lainauskieltoon maksamattomista myöhästymismaksuista. Kotkan kirjastossa on sadan kirjan limiitti (minulla 99 lainassa) ja suurin osa lainoistani on tietokirjoja – ja samalla lainauspäivällä. Kun kahdeksi päiväksi unohtaa uusimisen, sitten ollaankin menty jo maksurajan ylit
Nyt joku tietysti ihmettelee, että miksen palauta niitä kirjoja. Syy on yksinkertainen. Suuri osa kirjoista on täynnä keltaisia posti t –lappuja ja odottaa arviota tänne blogiini. Nyt pitää purkaa sumaa ja kunnolla.
Miksi haluan kirjoittaa näistä kirjoista? Yksinkertaisesti siitä syystä, että Suomessa tehdään ihan jumalattoman hyviä tietokirjoja, jotka ansaitsevat julkisuutta. Olen aiemmin lukenut Heikki Ojan kirjoja tähtitieteestä ja kalentereista, joten innolla tartuin hänen uusimpaansa riimuista. Loistava kirja, mutta tämän kirjan kautta jouduin miettimään myös omia kirjojani. Olisiko kuitenkin parasta, että monissa kirjoissa olisi useampi kirjoittaja? Esimerkiksi Ojan kiinnostus kalentereihin jätti minulle muutamia toiveita hänen kirjansa suhteen, mutta ensin kehutaan tätä kirjaa.
Paljon ja melkein kaikki viikinkiriimuista
Oja käy hienosti lävitse riimukirjoituksen synnyn. leviämisen ja historian. Huimaa ajatella, miten 2000 vuotta sitten ne syntyivät, ja miten merkittäväksi viestintävälineeksi ne muodostuivat viikinkiajalla. Riimuista oli viestivälineeksi, kalenteriksi, taikamerkeiksi, koristeiksi jne.
Ojan teoksesta saa ihan uusinta tutkimustietoa. Itsekin olin siinä uskossa, ettei riimuilla paljoakaan pidetty käytännössä yhteyttä. Uudet tutkimukset osoittavat, että tämä käsitys on väärä. Esimerkiksi Bergenistä löydettiin jo 1950-luvulla puunpalasille veistettyjä liikekirjeitä, kuitteja. lähetteitä jne. 1000-1200-luvulta. Jotkut kirjeet käsittelivät politiikkaa ja olivat salattuja. Valtava yllätys oli sekin, että riimuista löydettiin runouttakin. Loitsuja löydettiin hyvin paljon. On hellyttävää lukea riimupalikasta rakkaudentunnustuksia kuten Ajattele minua, minä ajattelen sinua. Rakasta minua, minä rakastan sinua. Nämä riimuesineet paljastivat tutkijoille aiemmin tuntemattoman puolen riimumaailmasta. Näissä kirjoituksissa puhuttiin jopa seksistä ja tunnustettiin, että kirjoittaja rakastaa toisen miehen vaimoa. Hämmentävää ja hauskaa on lukea riimukirjoituksia, joissa todetaan Smidr nussi Vigdisiä tai Jon Silkkipillu omistaa minut, Gudhthormr Pillunnuolija veisti minut ja Jon Pallopillu lukee minut. Hehe, ei todellakaan ihminen ole muuttunut 800 vuodessa kovinkaan paljon ainakaan hevosenleikin laskijana. Tulevaisuuden arkeologiset löydöt tulevat varmasti osoittamaan, ettei Norjan käytäntö riimujen käytöstä kirjeenvaihdossa ole mikään yksi ja ainutkertainen ilmiö.
Oja selittää hyvin tarkasti riimusauvoja, sillä ne liittyivät kalentereihin. Riimusauvat katosivat vasta 1700-luvulle tultaessa. Ymmärrän hyvin, miksi ne olivat niin käteviä painettuihin kirjoihin verrattuna. Sauvat kulkivat helpommin mukana ja oikeastaan olivat kirjoja kestävämpiä esineinä. Sauvoista pystyi lukemaan niin juhlapyhät, muut merkkipäivät kuin vuodenkierron kulun ja niin edespäin. Oja näyttää niiden monimutkaisuuden ja erilaisuuden eri kulttuuripiireissä Euroopassa. Yhdistävänä tekijän Ojalla on niiden kuuluminen viikinkimaailmaan.
Riimujen käyttö koristeina erilaisissa esineissä on mieletöntä. Ojalla on lukuisia loistavia esimerkkejä niistä. Gallehusin sarvissa on kaunis koristus – ja riimuissa lukee Minä Hlewagastiz Holtijaz tein sarven. Riimuja käytettiin pitkään niiden kauneuden takia erilaisissa esineissä tekijän tai omistajan nimikirjoituksena. Sarven tekijä on ollut ylpeä kädenjäljestään ja halunnut sanoa sen riimuin! Miekkoihin kirjoitettiin riimuja sotaonnen saamiseksi. Riimuissa oli taikaa. Tosin myös käyttöesineisiin kirjoitettiin riimuilla omistaja. Rakennusten valmistumista juhlittiin pystyttämällä riimukivi tai kaivertamalla riimut rakennuksen seinään.
Riimut kertovat myös siitä, miten viikingit olivat samalla tavalla pieniä vandaaleja kuin mekin. Ateenan satamassa seisseeseen Pireuksen leijonaan (nykyisin Venetsiassa) viikingit kaiversivat riimuja, että täällä he ovat olleet. Riimuja on kaiverrettu kolmella eri kerralla vuosien 1000-1100 välisenä aikana. Nykyisin riimut näkyvät vain heikosti. Hagia Sofian katolta Istanbulissa löytyy tuhat vuotta vanhoja riimukirjoituksia varjagisotilaiden jäljiltä. Halftan on ikuistanut itsensä sinne sanoin: Halftan kirjoitti nämä riimut.
Franksin lipas (noin 700-800-luvuilta) on aivan mieletön. Valaanluusta tehdyssä lippaassa on kuvia ja riimutekstiä. Yksi teksteistä kuuluu Ojan mukaan suunnilleen näin: Kala ajautui mereltä kallioiselle rannalle. Kauhun kuningas tuli surulliseksi kun se ui hiekalle. Valaan luuta.
Lippaassa on sen oma tarina riimuin ja kuvin kuvattuna. Vasemmassa paneelissa kuvataan ja kerrtotaan Rooman perustajien Romuluksen ja Remuksen tarina. Oikeassa taas kuvataan Jerusalemin valloitusta vuonna 70. Yhdessä lippaassa ei ole pelkästään yhtä maailmaa vaan monia tarinoita.
Mieletön kuvitus
Heikki Ojan kirja pitää hankkia jo pelkästään sen kuvituksen vuoksi. Kirja on täynnä kauniita kuvia erilaisista riimuesineistä miekoista kalentereihin ja riimukiviin. Uskomatonta, miten paljon noita riimukiviä löytyy Skandinaviasta.
Kiintoisa havainto on se, että riimukivistä ei löydy kovinkaan usein ihmishahmoja. Oja ei anna asialle mitään selitystä. Muutamassa kivessä on ihminen. Koirahistorian kirjoittaja ilahtuu, kun löytää sivulta 200 riimukivestä kaksi koiraa. Kyseessä on yksi Ruotsin tunnetuimpia riimukiviä eli Möjbron kivi, joka on noin vuodelta 500. Riimutekstissä lukee frawaradaz anahahaislaginaz eli se on pystytetty kuolleen Frawarazad –päällikön muistoksi. Päälikkö ratsastaa kuvassa hevosellaan miekka ja kilpi kädessään. Hevosen jaloissa juoksee kaksi koiraa. Koirat ja ratsastaja ovat matkalla uusiin sotiin tuonelassa.
Ihmistä enemmän riimukivissä kiertyvät upeat käärmeet, lohikäärmeet ja muut ihmeelliset eläimet toisiinsa järkyttävän kauniisti. Ramsundin kalliopiirroksessa (noin vuodelta 1030) lohikäärmeen vartalon sisälle on kirjoitettu riimuilla. Kuvassa näkyy kuvaelmia Sigurdin tarinasta. Hän tappaa lohikäärmeen, paistaa sen sydämen nuotiolla, polttaa sormensa ja laittaa sen suuhunsa. Lohikäärmeen verestä hän saa kyvyn ymmärtää lintujen kieltä. Hän kuulee haukkojen keskustelusta, että kääpiö aikoo pettää hänet. Kuvassa näkyy myös kääpiö päätön ruumis. Sigurd on tappanut hänet jne. Yhdessä riimukuvassa on kokonainen maailma kerrottuna. Uskomatonta menneisyyden graffiti-taidetta.
Harmittavaa on, ettei Oja ole kiinnostunut ns. kelttiriimuista. Niistä hän kirjoittaa todella vähän. Itse olen ollut kiinnostunut juuri kelttiriimuista, miten kelttiläisessä maailmassa koristeelliset ja pakanalliset riimut otettiin käyttöön kristillisissä kiviristeissä. Niiden sisältämiä tekstejä olisin halunnut tähän kirjaan.Tosin Ojan kirjan nimessä on hänen rajauksensa viikinkimaailmaan, ettei liikaa kannata murmuttaa sellaisesta, mikä ei Ojan mielestä tähän kirjaan edes kuulunut.
Oja kyllä mainitsee myös riimujen myöhempää historiaa esimerkiksi Tolkienin. Tätä puolta olisi voinut tuoda enemmän esiin. Tolkien ja monet muut fantasiakirjailijat käyttävät riimuja vahvasti menneisyyttä luovana elementtinä kirjoissaan. Itse innostuin riimuista juuri Tolkienin kautta ja muista joskus 15-vuotiaana kirjoitelleeni kirjoihini oman nimeni haltiariimuilla. Heh, lapsellista mutta kiintoisaa. Jos tämä Ojan kirja olisi ollut silloin käsissäni, olisin huutanut nautinnosta. Nyt vain ihastelen kirjaa ja menen ostamaan sen heti, kun vain Helsinkiin pääsen.

Petri Pietiläinen, kirjakuski taas teitä kyydittämässä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti