Karim Maïchen Mitäs
me länsimaalaiset! Suomi ja lännen käsite (Into, 2015) pisti silmään
kirjastossa. Takakansi lupasi pureutumista niin suomalaisuuden peruspilareihin
ja moninaisiin ajankohtaisiin kysymyksiin. Takakannestakin ymmärsi, että
kysymyksessä lienee pamfletti. Sellainenhan tarkoittaa kiistakirjoitusta usein
ajankohtaisesta ilmiöstä. Sellaisen kirjan pitää olla kriittinen ja kärkevä. Pamfletissa
ei piilouduta muiden selän taakse vaan esitetään suoraan ja tiukasti omia
mielipiteitä ja kannanottoja, ja kyllä siihen tämä kirja pystyykin.
Kirjoittaja määritellään takalievetekstissä suomalais-algerialaiseksi
tutkijaksi ja toimittajaksi. Vakuudeksi kerrotaan, että hän on syntynyt ja
kasvanut Helsingissä, ikään kuin tässä syntyperällä olisi jotain merkitystä. Taitaa
olla niin, että pamfletin tehoa halutaan lisätä korostamalla, että tämä
kirjoittaja tietää, mistä puhuu, onhan hän valmistunut yhteiskuntatieteiden maisteriksi
Lapin yliopistosta. Nämä määritykset ovat sinänsä kiintoisia, sillä niillä
luodaan odotushorisonttia lukijan mieleen.
Kohtuullisesti onnistunut pamfletti
Kirja kiinnosti. Pamfletin onnistumista ja
epäonnistumista hankaloittaa usein valittu tyylilaji. Tässä on otettu hyvin
hyökkäävä tyyli. Rasisteja ja kansallisuususkon kannattajia viedään kuin halpaa
makkaraa. Välillä osoitetaan oppineisuutta heittelemällä ei-eurooppalaisten
tiedemiesten ja kirjoittajien nimiä tyyliin ”Machiavellin Ruhtinas-teosta
muistuttavat Chanakyan Arthashastra tai Nizam al-Mulukin Siasatnama? Ovatko he
Aasian Machiavelleja vai onko Machiavelli Aasian Chanakya tai Nizam al-Muluk?”
(162) Olisin toivonut, että kirjan kustannustoimittaja olisi sanonut, että tämä
tyylilaji ei toimi. Pitäisi vähän avata, keitä he olivat, mitä kirjoittivat
jne. Tosin tällainen kuuluu pamflettityyliin. Muistetaan vielä mainita
yksipuolinen patriarkaalinen näkemys, että on unohdettu naistieteilijät
muinaisista egyptiläisistä fyysikoista aina Marie Curiehen asti.
Sinänsä teksti on varsin kuranttia tavaraa, hieman
hajanaisesti kerrottua. Monen vastaavan kirjan tavalla Maïche rakentaa niin
historiassa kuin nykypäivässäkin kuvan siitä, mitä erilaisuuksia ”lännellä” voidaan
keskusteluissa tarkoittaa. Lisäksi palataan siihen, että länsi rakentuu
suhteessa aina siihen toiseen, me–muut. Tässä Maïche seuraa oppi-isiään. Hän
tukeutuu lukuisiin auktoriteetteihin Stuart Hallista ja Edward Saidista alkaen.
Kerta toisensa jälkeen kritisoidaan länsimaista ylimielisyyttä ja
omahyväisyyttä sekä Maïchen itsensä että valittujen teoreetikkojen kautta. Länsi
liittyy niin vahvasti esimerkiksi keskusteluun EU:sta, että kirjoittaja palaa
tähän monia kertoja. Historiallinen, kolonialistinen, kulttuurinen ja
taloudellinen valtarakenne puhkutaan nurin. Toistuvasti palataan siihen, että
voiko länsimainen (jos sellaista onkaan) ihminen ymmärtää, arvostaa saati
sitten kritisoida muita kulttuureita.
Hyvä että muistutetaan
Sinänsä rakennelma kestää ainakin yhden lukukerran. Toisaalta
en taida olla tämän kirjan kohdeyleisöä, sillä niin monet Maïchen lähdetekstit
ovat minun käsissä kuluneet. Maïchen kirja on silti tärkeä. Minua riivaa se,
etten voinut lukea Jaakko Hämeen-Anttilan ja Jonathan Lyonsin kaltaisten
tekijöiden teoksia esimerkiksi opiskellessani filosofiaa Jyväskylän
yliopistossa. Nyt pahoittelee, että uskoi niin sokeasti esimerkiksi Bertrand
Russelin ja kumppaneiden rakentamaa länsimaisen filosofian tai Gunnar Aspelin
yleisen filosofian historiassa rakennettuja tarinoita kaiken saapumisesta
antiikin maailmasta. Jotain muuta pitää hakata nykypäivän ihmisten päähän ja
kunnolla. Maïchen kirja jatkaa Hämeen-Anttilan ja Lyonsin hengessä. Siitä sille
kiitos.
Ja vielä suurempi kiitos monien suomalaisten
tutkijoiden viime vuosien aikana kirjoissaan polemisoimasta ”Euroopan”
käsitteestä, ja siitä, miten Suomi on viety sanoissa ja teoissa Eurooppaan
ikään kuin se jollain lailla tekisi meistä parempia. Muutamissa kohdissa Maïche
onnistuu osoittamaan kauniisti poliitikkojen, kirjailijoiden ja suomalaisten
koulukirjojen tekstejä analysoimalla, miten meihin iskostetaan ajatus
länsimaisesta paremmuudesta. Hyvä, että tätäkin puolta joku haluaa analysoida
ja muistuttaa meitä kaikkia, miten eurooppalaisuus on kuviteltua, historiallista,
ideologista ja poliittista. Länsimaisuuden esitykset historian opetuksessa
pitäisi todellakin pistää uusiksi. Historiaa pitäisi nähdä laajemmin kuin
omanapaisesti. Onneksi suomeksikin on jo nyt teoksia, joissa maailman kehitystä
katsotaan toisella tavalla kuten esimerkiksi Jared Diamondin, Sven Lindqvistin monet
teokset tai vaikkapa Felipe
Fernándes-Armeston teos Millennium, toinen vuosituhat (1996).
Kun länsimaalaisia oikeutetusti
suomitaan ylimielisyydestä, kolonialismista ja suoranaisesta rasismista, voi
olla tyytyväinen. Hyvä, että asioista muistutetaan. Hyvä, että muistutetaan,
ettei antiikin Kreikka ollut mikään alku ja juuri muuta kuin eräässä tarinassa,
jota nyt on pitkään jo toitotettu. Hyvä, että muistutetaan, miten Intiassa
keksityt muun muassa matemaattiset käsitteet siirtyivät Mesopotamian kautta
Välimeren alueelle. Tai miten arabialainen tiede oli oikeastaan aivan maailmanhuippua
satoja vuosia, ja samaan aikaan Euroopassa ei edes peseydytty vaan odotettiin
Jumalan valtakunnan tuloa, siinä sivussa tapeltiin, juotiin, syötiin ja
huorattiin. Mesopotamiaa ja Egyptiä kehutaan muutaman kerran suuresti, ja sitä,
että roomalaisten numeroiden kanssa ei matematiikasta olisi tullut oikeastaan
mitään, että taputetaan arabialaisille numeroille vai intialais-arabilaisiako
ne ovat. Maailma oli globaali jo 6000 vuotta sitten, ajatukset kulkivat siinä
missä ihmiset ja kauppatavaratkin.
Mukavaa, että Maïche
pyyhkii nenät muun muassa sellaisilta suomalaisilta kulttuuri- ja
tiedeheeroksilta kuin Matti Klinge, Ilkka Niiniluoto tai Johannes Salminen. Nämähän
ovat osa sitä eurooppalaisuuden ja antiikin ihailijoiden kaartia, jotka omalta
osaltaan ovat rakentaneet suurta tarinaa kuten valtaosa länsimaisen ajattelun
suurista nimistä. Suuret heerokset voisi siirtää pölyttymään kaappiin, sulkea
kaapin, eikä nostaa niitä jalustalle. Immanuel Katista alkaen kovin moni
ajattelija on aina osaltaan aikansa lapsi, ja voi vaikkapa pitää länsimaista,
valkoista keski-ikäistä miestä oikeasti parempana kuin ketään muuta, ovatpa
nämä muut sitten naisia tai ei-länsimaalaisia. Silti hieman suurempaa
analyyttisyyttä voisi osoittaa pamfletissakin.
Mitä olisi voinut tehdä lisää?
Kaikkiaan Maïche pyörittää virkistävästi omaa
tarinaansa, jonka hän oikeastaan on voinut kirjoittaa vain ja ainoastaan täällä
länsimaissa. Tarinaan olisi saanut paremman sävyn, jos hän ei olisi niin
selkeästi ja tiukoilla argumentaatio- ja sanankäänteillä rakentanut olkitaloja
puhkuttavaksi nurin. Muutama kirja olisi kenties kannattanut ottaa mukaan,
mutta kenties niiden argumentaatiot eivät olisikaan kaatuneet niin helposti. Amin
Maaloufin Maailma järkkyy: kun kulttuurimme uupuvat
(2011) tuo hieman toisenlaisen näkemyksen siihen, mitä on olla länsimaalainen
tai kenties pikemminkin mitä on kuulua tiettyyn humanistiseen traditioon. Siinä
kahden kulttuurin kasvatti huutaa juuri niiden arvojen perään, joita Maïche hieman ironisoi. Maalouf puolustaa maahanmuuttoa,
yhteistä matkallaoloa mutta erityisesti toiminnallista humanismia, joka
irtautuisi juuri niistä perinteistä, joita Maïche kritisoi. Maailma on kulttuurien verkosto, mutta siinä voidaan
ymmärtää ja arvostaa toisia. Mutta toisin kuin Maïche Maalouf osaa näyttää, miten tämä humanismi toimisi ilman
sitä, että se olisi länsimainen poliittis-taloudellinen ase. Ai niin, ja
Maalouf valitettavasti kuvaa nykyislamia aika ikävillä argumenteilla, ja
osoittaa niiden todellisuutta sortumatta pahvikuvien kaatamiseen. Maïche
olisi tarvinnut Maaloufia.
Sitten ymmärrän hyvin, että tällaiseen pamflettiin
ei kuulu suuri tutkimuksellinen ote, mutta väitän, että kirjasta olisi tullut
huomattavasti parempi, jos Maïche olisi jaksanut kahlata hieman
problemaattisempia näkemyksiä länsimaista kuin länsimaisten tutkijoiden
itsekriittistä arviointia tai Saidia, M’hammed Sabouria (tältäkin vain yksi
suomennettu artikkeli) ja Franz Fanonia.
Akbar S. Ahmedin Postmodernism and Islam. Predicament
and Promise (1992) ja Ziauddin Sardarin Postmodernism and the Other. The New Imperialism of Western
Culture (1998) voisi vaikka aloittaa. Niissä länsimainen
kulttuuri riisutaan (nyt kärjistän tietoisesti) ymmärtävin silmin kaikesta
siitä omahyväisyydestä, viihteellisyydestä, älyllisestä epärehellisyydestä ja
muusta kuonasta, mihin kyllä Maïchekin viittaa. Lisäksi hieman uudempikin teos
olisi ollut tärkeä. Mahmut Mutnamin
teokseen The Politics of Writing Islam:
Voicing Difference (2014) en ole itsekään ehtinyt tarttua, mutta vaikutti
kiintoisalta. Kirjavinkkieni taustalla on se ajatus, ettei oikeastaan kannata
liikaa puhua siitä, mitä länsi on tai ei ole, jos ei muista tuoda esille, mitä
se on ”toisten” silmin nähtynä. Ruoskitaan vain itseämme, mutta älyllisesti
kestävällä tavalla. Länsi ei ole tosiaankaan LÄNSI ilman Sardarin, Ahmedin ja
Mutnamin kaltaisia länsimaissa asuvia ja yliopistossa opettavia tutkijoita. Tällainen
pieni ironinen heitto näin lopuksi sallittakoon, sillä Maïchekin iskee kovaa,
välillä ansaitusti, välillä turhan tarkoituksenhakuisesti.
Petri Pietiläinen, kirjakuski länsimaisissa
tunnelmissa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti