Annick
Cojean, Gaddafin
haaremi. Libyan hirmuvaltiaan seksiorjana (Suom. Kaisa Kukkola.
Alligaattori, 2015)
Mistä tietää, että on viime aikoina keskittynyt
kirjoittamaan jotain muuta. No siitä, ettei ole tullut kirjoitettua Kirjakuskin
kyydissä -blogiin, ja siitä, että luettujen kirjojen kasa paisuu ja paisuu.
Luen pääasiassa näitä tietokirjoja bussimatkalla Kotkaan ja takaisin. Viikossa
kertyy ainakin kaksi kirjaa, joista haluaisin kirjoittaa blogia. Tartuin nyt
sitten pienen kuumeilun jälkeen toimeen ja päätin kirjoittaa Gaddafin
haaremista. Miksi juuri tästä? Löytyy isoja ja pienempiä syitä, mutta lopulta kirja
vain on tärkeä ja silti ongelmallinen
Tartuin kirjaan kirjastossa monestakin syystä. Libyan
edesmennyt diktaattori Muammar Gaddafi on minulle luonnollisesti tuttu
pelkästään median kautta. Muistan kuitenkin, miten joskus 1980-luvun lopulla
jossain opiskelijakeskusteluissa jotkut ihailivat häntä, koska hän oli saanut
omalaatuisen ”arabisosialisminsa” kautta suuria aikaan. Muistan jonkun
korostaneen sitä, miten Libyassa naisilla on tasa-arvo, mikä ei ole aina
islamilaisissa maissa mikään itsestään selvyys. Myöhemmin muistan, miten
Lockerbien ja joidenkin muiden terroritekojen varjo päätyi lehtien sivuille. Libyasta
tuli hyljeksitty valtio monien silmissä mutta osa vain jatkoi kaupankäyntiä
aivan kuten ennenkin. Muistan myös sen, että luin miten Yhdysvaltojen pommitus
surmasi Gaddafin tyttären. Myöhemmin seurasin, miten Gaddafi kaatui ja sitten
alkoivat kaikki paljastukset hänen täydellisestä hirmuvaltiudestaan. Ja eihän
se Gaddafin tytär edes kuollutkaan pommituksessa vaan sekin oli pelkkää
valhetta.
Sellaista se on, jos seuraa vain syrjäsilmällä
jotain maailmankolkkaa. Nyt kun lukee palkitun ranskalaisen toimittajan Annick
Cojeanin hyytävää paljastuskirjaa Gaddafin toiminnasta, ei voi muuta kuin
ihmetellä, miksi maailma vaikeni. Uskon nimittäin täydellisen tarkkaan siihen,
että kyllä tämä kaikki tiedettiin, mutta Gaddafin öljy oli osalle maailmasta
niin tärkeä rahallisesti, että kukaan ei koskaan sanonut mitään, tai ei
ainakaan niissä medioissa, joita itse seuraan. Pitäisiköhän lukea vielä
laajemmin?
Cojeanin kirja keskittyy pääasiassa 15-vuotiaan
Sorayan kokemuksiin Gaddafin haaremissa. Tyttö viedään sinne väkisin
seksiorjaksi. Gaddafi ympäröi itsensä länsimaisilla hyödykkeillä alkoholista
huumeisiin. Hän ylläpiti väkisin nuorten tyttöjen ja vanhempienkin haaremia,
missä hän raiskasi ja nöyryytti naisia miten halusi. Kirjan kautta piirtyy kuka
seksimaanikosta, joka lennätti naisia ympäri maailmaa luokseen kokeakseen
kaikenlaista seksiä. Kukaan ei ollut turvassa. Ulkomaalaisten korkea-arvoisten
vieraiden naiset Gaddafi osti mittaamattoman arvokkailla lahjoilla mutta
Libyassa korkeimpien armeijan tai virkakunnan edustajien tyttäret, vaimot ja
siskot eivät olleet turvassa. Lukukokemus on aivan skitsofreenisen hurja.
Ihmiset elävät hirmuvallan ja alistamisen valtakunnassa, missä Gaddafi
nöyryyttää miehiäkin pakottamalla heidät kanssaan seksiin. Välillä tuntuu, että
vähempikin kuvailu riittäisi.
Soraya yritti taistella vastaan, pakeni ja
palautettiin seksiorjaksi. Hänen perheensä ei pystynyt tekemään paljoakaan.
Kauheata on lukea siitä, miten näistä tytöistä tulee sukujensa silmissä
hylkiöitä. Kauheata lukea, miten laaja Gaddafin ympärillä oleva koneisto oli ja
miten se oli trimmattu hankkimaan hänelle aina vain uusia orjia. Miten kaikki
tiesivät asiasta mutta kukaan ei uskaltanut puhua tai tehdä mitään. Miten ihmeessä
raiskattu ja seksuaalisesti täydellisesti hyväksikäytetty nuori tyttö voi
muuttua likaiseksi kaikkien silmissä.
Todistus ja tutkimus
Kirja jakautuu kauteen osaan. Ensin kerrotaan Soryan
tarina hänen ”omin sanoin”. Tämän jälkeen Cojean tutkii, ei tarinan
todenperäisyyttä, sillä siihen hän uskoo heti, vaan sitä, millainen oli
Gaddafin rakentama koneisto. Perehtyessään koneistoon hän kohtaa koko ajan
kieltämisiä: ei sellaista tapahtunut, ei pidä paikkansa. Totuuden esille
tuominen on kirjailijalle tärkeätä ja sitkeydellä hän saa selville koneiston
toiminnan. Hän haastattelee nimettöminä esiintyviä muita orjia, Gaddafin
naissotilaita ja virkamiehiä, jotka välillä kertovat avoimesti välillä vähemmän
avoimesti, mitä oikeastaan Libyassa tapahtui. Julma kuva piirtyy yhä
julmemmaksi: pelon ilmapiirin keskellä oli rakennettu ikään kuin hämähäkin
verkko, jonka tehtävänä oli haalia näitä tyttöjä Gaddafille. Tämän kirjan
kuvaaminen on itse asiassa hyvin vaikeata, koska se oikeastaan pitäisi lukea
itse. Kokea sanojen ja kuvausten koskettavuus. Kokea tyrmistys. Kokea joidenkin
Gaddafin käskyläisten kylmyys. Kokea pelko. Kokea ylimielisyys – ja kaikkien
noiden ”kokea” -sanojen jälkeen ihmetellä edelleen sitä, miten tällaista pystyi
tapahtumaan.
Yksi selitys on totalitarismi, hirmuvalta mutta toinen
on Libyan heimokeskeisyys. Osa ihmisistä hyötyi suuresti tästä kaikesta,
rikastui käsittämättömästi, eivätkä nämä kaikki olleet pelkästään libyalaisia
vaan heitä oli muuallakin. Muistelen, että italialaisten öljy-yhtiöiden oli
aikoinaan vaikeata päästää Gaddafista irti. Tämän kirjan luettuaan ei yhtään
ihmettele miksi. Yksi Gaddafin koneiston keskeinen painostuskeino oli kiristys
ja toinen lahjonta. Kirjassa on luisia kuvauksia ja vihjeitä siitä, miten Gaddafin
koneisto sai ihmiset tekemään sanoinkuvaamattomia tekoja, joita sitten
videoitiin jne. Lahjonta, myös muiden maiden päähenkilöiden, oli
käsittämättömissä mittasuhteissa mutta hirmuhallitsijalla oli takanaan
öljyteollisuuden koko rahavirta, joka ei sittenkään päätynyt kansalle vaan
harvalukuiselle eliitille. Mitähän se opiskelijaystäväni, joka aikoinaan kehui
Libyan esimerkillisellä sosialismilla ja tasa-arvolla, mahtaisi ajatella tästä kirjasta?
Tuleepa mieleen, että toivon mukaan Libyassa joskus päästään sellaiseen
tilanteeseen, että maassa ryhdyttäisiin joidenkin muiden maiden tapaan
rakentamaan totuutta menneisyydestä, sitten vaikka totuuskomissioiden kautta. Sieltä
voisi paljastua kaikenlaista äärikallista lahjaa ulkomaalaisten
valtionpäämiesten taskuista.
Groteskia on lukea Gaddafin sanoja siitä, miten
Libyan naiset vapautetaan kaikesta alistamisesta ja miten koko arabimaailmassa
tarvittaisiin vallankumousta naisten vapauttamiseksi. Tulee taas mieleen se,
että kuinkahan paljon meitä kaikkia sumutetaan koko ajan poliitikkojen
julkipuheissa. Mutta toisaalta Gaddafi on puheissaan oikeassa: hän teki lopun
orjatarten haaremeista mutta perusti oman haareminsa, yksikössä. Tämä minun
täydellinen valta ja etuoikeus näyttävät edelleen jatkuvan. Aina löytyy niitä,
jotka katsovat, että he ovat niin erikoisia, etuoikeutettua, että heidän pitää
saada kaikki itselleen, muista piittaamatta. Cojean muistuttaa, että naiset
osallistuivat aktiivisesti Gaddafin hallinnon kaatamiseen. Heidän asemaansa ei
edelleenkään ole tullut muutosta. Joitakin valonpilkahduksia Cojean näkee
(kirja ilmestyi 2012) mutta itse tunnen, että nyt pitää lukea aina Libya
uutiset tarkemmin.
Kirjassa on monia hurjia ajatuksia nostattavia
kohtia. Gaddafin luona vierailee maailman poliittinen ja taloudellinen eliitti.
Kaikki haluavat hänen öljyään. Kukaan ei puhu mitään. Kirjan sivuilla nousee
selkeä käsitys siitä, että kaikki tiesivät, mutta kukaan ei puhunut. Ei voi
muuta kuin syvästi järkyttyneenä taas kysyä, että ihanko oikein raha oikeuttaa
kaiken. Toinen asia, mitä jään pohtimaan paljon, on se, miten naisten asema voi
olla maailmalla huono. Myönnän lukeneeni jonkin verran erilaisia islamista
tehtyjä tutkimuksia ja joitakin jopa islamilaisten tutkijoiden länsimaista tai
postmodernismista tekemiä tutkimuksia. Tiedän täydellisesti, ettei ole mitään ”ISLAMIA”
jota pitäisi syyttää monissa maissa naisiin kohdistuvasta alistamisesta tai
väkivallasta. Kyllähän sitä meillä ja muuallakin on ihan tarpeeksi paljon, eikä
lasikattoja ole puhkaistu tai jos ollaan menossa kohti tasa-arvoisempaa
yhteiskuntaa, niin ei siellä vielä olla tai että ei se ole meilläkään kovinkaan
kauan siitä, että naisen paikka oli kotona jne.
Silti en osaa ajatella tämän kirjan jälkeen muuta
kuin, että talous tai suorastaan raha ei saisi nousta moraalin yläpuolelle.
Kyllä minusta naisten tasa-arvo pitäisi olla yksi keskeinen moraalinen arvo
länsimaiden suhteessa muuhun maailmaan. Tässä tietysti ensisijaisesti tulee nyt
mieleen myös länsimaiden suhde esimerkiksi Saudi-Arabiaan. Siinäkin öljy puhuu
edelleen enemmän kuin ns. länsimaiset arvot. Pitäisiköhän niitä nostaa enemmän
esille kuin tällä hetkellä tehdään? Toisaalta muistan kyllä sen, että kaikki
lähtee koulutuksesta, ollaan todella pitkässä juoksussa, eikä maalia näy. Tieto
on niin tärkeätä. Tieto maailmasta. Tieto ja taas tieto! Jos ihminen tietää
maailmasta enemmän kuin jokin kiihko-oppinut hänelle kertoo, kenties ihminen
voi pelastua sokaistumasta. Jos ihmisellä on uskoa tulevaisuuteen ja jos hän
näkee, että jossain on sitä valoa, joka hänetkin voi pelastaa tällä puolella
kuolemaa, kyllä ihminen sen valon haluaa elämäänsä.
Nyt kun tätä kirjoittaa, niin tulee surumielisesti
mieleen se, että toivottavasti Soraya ja kaikki hänen kaltaisensa tytöt ja
naiset kaikkialla saisivat kunniansa takaisin. Kunnia on muiden silmissä
mennyt, sisällä se silti on. Ympäröivän yhteiskunnan, suvun, perheen ja koko
maailman tehtävänä olisi muuttaa se, ettei kunniaan saa kuolla, kunnian kautta
tappaa, kunnian takia hylätä. Sellaisessa kunniassa ei ole mitään mieltä, joka
aiheuttaa kunniattomia tekoja, sellaisia joista Soraya ja muut Gaddafin
raiskaamat tytöt nyt kärsivät. Huh, tulipas pateettinen kirjoitus mutta
tällaiselta tuntui, kun nyt palasin uudestaan tämän kirjan pariin. Ei ole kiva
kirja luettavaksi mutta kauhean tärkeä. Tarttukaa ja lukekaa!
Petri Pietiläinen, kirjakuski luki järkyttävän
kirjan
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti